Jak skutecznie prowadzić zespoły i projekty, aby osiągnąć zamierzone cele?

2024-01-12 20:44:14 (ost. akt: 2024-01-16 09:08:38)
Jak skutecznie prowadzić zespoły i projekty, aby osiągnąć zamierzone cele?

Odpowiednie zarządzanie zespołem pozwala osiągać wyznaczone cele w krótszym czasie, a wszystko dzięki wykorzystaniu potencjału pracowników. O czym pamiętać, będąc menedżerem albo pracodawcą? Oto kilka skutecznych sposobów zarządzania zespołami i projektami.

Dobór odpowiednich członków zespołu


Zespół pracowników muszą tworzyć osoby z różnymi kompetencjami, doświadczeniem zawodowym oraz umiejętnościami. Poszczególni członkowie powinni wzajemnie uzupełniać się, tworząc tym samym zgrany team. Przeglądając np. oferty pracy w Olsztynie, warto zastanowić się nad swoim wykształceniem w nowym kontekście oraz w tym samym świetle przeanalizować swoje doświadczenie zawodowe, dodatkowe kompetencje, które mogą być cenione na oferowanym stanowisku. Elastyczne podejście do pracy, umiejętność sprawnego zarządzania czasem pracy czy otwartość na zmiany to tylko niektóre, wymagane przez pracodawców umiejętności. Chodzi przede wszystkim o to, aby każdy członek zespołu wnosił do niego coś zupełnie nowego. Jeden pracownik wkłada w obowiązki dużą wiedzę, inny służy radą praktyczną, a pozostali posiadają jeszcze inne, cenne dla danego projektu umiejętności.

Wyznaczenie obowiązków


Dobry menedżer zarządza zespołem, wyznaczając obowiązki wszystkim jego członkom. Ważne, aby wiedzieli oni, jakie zadania i w jakim czasie mają wykonać. Ponadto zakres obowiązków danego pracownika nie może być tajemnicą dla innych. Menedżer nie może przeciążać nadmiernie jednego członka zespołu, nawet jeśli posiada on najlepsze kompetencje i działa najefektywniej. Zadania mniej istotne zawsze można w takiej sytuacji oddelegować innym, tak aby specjalista mógł skupić się na najtrudniejszych kwestiach. Wyznaczając obowiązki, menedżer musi się kierować wykształceniem, doświadczeniem oraz kompetencjami pracowników. Przykładowo, osobie początkującej nie można nakazać wykonywać zadań, które wymagają dogłębnej znajomości branży lub struktury organizacji. Należy więc zadać sobie pytanie, jakie są najważniejsze umiejętności do pracy w obsłudze klienta, czego wymaga się od księgowego, jakie cechy osobowości musi posiadać zastępca lidera zespołu? Znalezienie na nie odpowiedzi jest kluczowe w delegowaniu zadań.

Kontrolowanie pracy zespołu


Jednym z ważniejszych aspektów zarządzania zespołem jest kontrolowanie efektów pracy poszczególnych jego członków. Menedżerowie nie są oczywiście w stanie sprawdzić, jakie zadania każdego dnia wykonuje każdy z pracowników. Raportowanie powinno więc odnosić się do najważniejszych kwestii – kluczowych dla konkretnego projektu. Bardzo istotne jest również wyznaczenie terminów na realizację zadań. Większość pracowników znacznie efektywniej pracuje wiedząc, że muszą zmieścić się w określonym czasie. Dobrym rozwiązaniem w przypadku większych przedsięwzięć jest podział całego okresu trwania na kilka mniejszych. Dzięki temu zrealizujemy zasadę dochodzenia do celu drobnymi krokami. Dobrze, by pracownicy kontrolowali także efekty swojej pracy, zwłaszcza jeśli działania jednego wpływają na obowiązku drugiego. Zbyt wolna realizacja zadań przekłada się na powstanie zatorów, które są bardzo niekorzystne dla tempa pracy oraz atmosfery w zespole. Tutaj jednak kluczowa jest komunikacja, o którą powinien zadbać dobry menedżer. Jego zadaniem jest opracowanie systemu, który będzie efektywny także w przypadku zespołów pracujących zdalnie.

Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojemazury.pl.
Tagi: s e o

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

Polecamy