Ćwierć miliarda na szaloną atrakcję

2025-02-02 21:02:14 (ost. akt: 2025-02-02 21:02:47)
Ćwierć miliarda na szaloną atrakcję

Autor zdjęcia: Andrzej Sprzączak

Wielkie Jeziora Mazurskie na wschodzie i Kanał Elbląski na zachodzie. Te dwie najważniejsze wodne atrakcje warmińsko-mazurskiego. W przypadku kanału to dwie duże i ważne inwestycje.

— Był to całkiem miło spędzony czas. Jednak przed wyruszeniem w podróż warto mieć świadomość, że będzie to dość leniwy rejs i czas biegnie tutaj nieśpiesznie. Dzięki czemu można spokojnie cieszyć się otaczającą przyrodą. Największymi atrakcjami są oczywiście wspominane już pochylnie. I pierwsze z nich faktycznie robią spore wrażenie, później nieco powszednieją. Jednak pamiętajcie, w Europie nie ma drugiego takiego miejsca — tak o Kanale Elbląskim piszą autorzy bloga "Hasające Zające". I dodają: — Kanał Elbląski jest szaloną atrakcją, a przy okazji też najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce.

Kanał Elbląski to unikatowy zabytek hydrotechniki. Jego budowa trwała ponad 15 lat i zakończyła się
w 1862 roku. Zastosowano na nim unikatową technologie, która umożliwia pokonanie różnicy poziomów na śluzach i pochylniach o wartości 103,4 m. Zrobiono to za pomocą pochylni umożliwiających transport statków po lądzie. W sumie jest ich 5 i 4 tradycyjne śluzy.

Liczący 84,2 km długości Kanał nadal jest używany do celów turystycznych. Obecnie po Kanale Elbląskim pływają statki wycieczkowe oraz jednostki prywatne. Kanał stanowi jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych regionu, np. przez pochylnię w Buczyńcu w ubiegłorocznym sezonie żeglugowym przeprawiono 3523 jednostki.

Najpopularniejsze rejsy organizuje Żegluga Ostródzko-Elbląska. Najdłuższy, 4,5 godzinny, rozpoczyna się na przystani w Buczyńcu, samym sercu Kanału Elbląskiego i kończy w Elblągu. Rejs prowadzi przez pięć pochylni.

Teraz przyszedł czas, żeby poprawić warunki żeglugi i bezpieczeństwo na Kanale. — Obecnie przygotowujemy się do kilkuletnich inwestycji, które mają poprawić warunki żeglugi i bezpieczeństwo na Kanale Elbląskim — mówi rzecznik Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Chodzi o dwa projekty o łącznej wartości ponad 280 mln zł, które mają być zrealizowane w latach 2026-2029.

Za te pieniądze zostaną umocnione brzegi kanału między śluzą Miłomłyn a wrotami w Buczyńcu, Miłomłynem a jeziorem Ewingi oraz z Miłomłyna do Starych Jabłonek. To pierwszy etap prac, które mają być prowadzone w latach 2026-2028 za ok. 258 mln zł.

W drugim etapie planowanym na lata 2027-2029 mają być przebudowane wybrane odcinki obwałowań i budowli pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny. Przewidziano też modernizację jazu Miłomłyn oraz jazu w Samborowie na rzece Drwęcy wraz z przenoską dla kajaków. Koszt tych prac to ok. 14 mln zł.
Z kolei projekt „Szlak kulturowy Kanału Elbląskiego” zakłada zagospodarowanie turystyczne terenu 5 pochylni i 4 śluz, tj. przystosowanie do zwiedzania, oznakowanie i wyposażenie w obiekty małej architektury. RZGW podało, że wniosek o dofinansowanie ma być złożony w przyszłym roku. Zakładany koszt prac, które przewidziano na lata 2026-2028, to ponad 10 mln zł.

Przypomnijmy, że trwają przygotowania do stworzenia Canal Velo, spójnego systemu dróg i tras rowerowych w Krainie Kanału Elbląskiego. Długość całej trasy to 94 kilometry. Ma prowadzić od Elbląga przez Ostródę i Pasłęk do Iławy. Ma być gotowa do 2027 roku.

Dzieje się też na wschodzie regionu. Tam modernizację ma przejść 5 kanałów: Nidzki, Sztynorcki, Jegliński (
najdłuższy kanał na szlaku Wielkich Jezior liczący 5,2 km długości), Niegocin – Grajewko oraz Kisajno – Popówka. Przeznaczono na to 83 miliony złotych.

We wschodnich Mazurach powstanie z koleu 288-kilometrowy szlak rowerowy, który będzie wiódł przez powiaty ełcki, olecki i gołdapski. Trasa połączy się z Wschodnim Szlakiem Rowerowym Green Velo.

– Z Bocianem przez EGO” to jeden z trzech strategicznych projektów wspierających rozwój infrastruktury rowerowej w regionie, obok przedsięwzięć CANAL VELO w okolicach Kanału Elbląskiego oraz Mazurskiej Pętli Rowerowej – podkreśla marszałek Marcin Kuchciński. – Razem tworzą one spójną sieć subregionalnych i ponadregionalnych tras, które przyciągają turystów i poprawiają jakość życia mieszkańców. Inicjatywy te pokazują, że Warmia i Mazury konsekwentnie inwestują w zrównoważony rozwój i wzmacniają swoją pozycję jako jeden z najbardziej atrakcyjnych turystycznie regionów Polski.

oprac. mh






Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojemazury.pl.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

Polecamy