Kiedy do Giżycka i Kętrzyna wrócą pociągi?

2025-02-15 08:59:00(ost. akt: 2025-02-15 09:02:46)

Autor zdjęcia: Igor Hrywna

Kilkanaście dni informowaliśmy, że położono już nowe tory na trasie Ełk-Giżycko. — Relacja Giżycko - Ełk jest przejezdna. W miniony weekend weekend odbył się pierwszy testowy przejazd nowymi torami z Giżycka do Ełku. Tory są przejezdne — informowało wtedy Aktywne Giżycko na FB w wpisie z 27 stycznia 2025 roku.


Dlatego zapytaliśmy w PKP PLK o to, kiedy kolejarze planują zakończenie prac na odcinku Ełk - Giżycko i Giżycko-Korsze.

1. Na stacji Giżycko gotowe są konstrukcje peronów, przejścia podziemnego oraz obiektów inżynieryjnych w obrębie miasta. Aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe, związane z oszkleniem zadaszeń czy realizacją elementów małej architektury.


Na odcinku Ełk – Giżycko wykonawca montuje elementy sieci trakcyjnej oraz trwają prace związane z balastowaniem, zgrzewaniem oraz regulacją toru w planie i profilu. — Wznowienie ruchu pociągów na tym odcinku planowane jest w czerwcu 2025 roku — poinformował nas Przemysław Zieliński z
zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

2. Na szlaku Giżycko – Korsze trwa zabudowa nowego toru. Na stacji Kętrzyn gotowa jest konstrukcja nowych peronów. Trwają prace na obiektach inżynieryjnych, w tym w Sterławkach Wielkich, gdzie powstaje nowy wiadukt drogowy, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, podnosząc tym samym poziom bezpieczeństwa na styku drogi i linii kolejowej. — Zakończenie wszystkich prac na tym odcinku planowane jest w połowie 2026 r., a wznowienie ruchu pociągów w grudniu br — ifmormuje Przemysław Zieliński.


Na 100-kilometrowej trasie z Ełku przez Giżycko do Korsz przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków. Wygodniejsze perony zapewnią lepszy dostęp do kolei, także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Linia zostanie zelektryfikowana, co zmniejszy jej oddziaływanie na środowisko. Koszt robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto, a na odcinku Giżycko – Korsze 876 mln zł netto. Dodatkowe 223 mln zł netto kosztuje budowa pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej sieci trakcyjnej. W sumie to ponad 1,7 miliarda złotych.

Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej, niż obecnie, czyli 160 km/h zamiast 80 km/h. Skróci to czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut (przejazd poniżej 2 godzin). Z kolei pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h.

oprac. mh