W 2012 roku w Ostródzie obchodzono 100-lecie żeglugi turystycznej po Kanale Elbląskim. Przed stu laty głównym organizatorem rejsów był Adolf Tetzlaff, którego flotylla składała się z czterech pasażerskich statków motorowych.
Pod koniec XIX wieku armatorami żeglugi parowej na Kanale Elbląskim byli August Zedler, Adolph v. Riesen i mniej znany Moritz Matzmorr. Warto przybliżyć działalność zwłaszcza tego trzeciego przewoźnika.
Około 1889 roku kpt. Moritz Matzmorr stał się posiadaczem parowca towarowo-pasażerskiego „Adele”. Później nabył statek parowy „Emilie”. Oba statki z napędem śrubowym miały nośność po 53 t. i odpowiednie wymiary (dług. 24,5 m i szer. 3,08) na rejsy pochylniami Kanału Elbląskiego. Wiadomo, że „Adele” i „Emilie” pływały do roku 1917. Potem ich dzieje nie są znane.
Strzelcy na pokładzie
Z początkiem lat 90. XIX w. Matzmorr prowadził firmę żeglugową w Elblągu. Oprócz towarów przewoził także ludzi. Przykładowo: 27 maja 1890 roku – jak podała elbląska gazeta „Altpreußische Zeitung” – na terenie Leśnictwa Grünort (opodal Śluzy Zielonej – przyp. autora) odbyły się tradycyjne zawody Bractwa Strzeleckiego z Miłomłyna, na których królem strzelców został fryzjer Danielewski. Za nim zaś uplasowali się mistrz murarski Wieschnewski i oberżysta Riemke z Karczemki koło Małdyt, będący zarazem armatorem. Uczestników tej uroczystości przewoził na pokładzie parowca „Adele” kpt. Matzmorr z Elbląga.
Z Iławy na Jezioro Drwęckie
W 1896 roku Moritz Matzmorr prowadził już działalność w Iławie. 22 października tego roku „Altpreußische Zeitung” poinformowała bowiem, że właściciel parowca Matzmorr z Iławy wydzierżawił leżącą blisko Ostródy Wyspę Orzechową, by urządzić tam miejsce dla rozrywki i wypoczynku. W przyszłym roku ma uruchomić połączenie parowcem miasta z wyspą – donosiła gazeta. Do utworzenia tej komunikacji wodnej zapewne nie doszło. Brak jest bowiem jakichkolwiek wzmianek na ten temat w roczniku 1897 wymienionej gazety i innych źródłach. Zbudowano za to przystań parowców przy leśniczówce Czarny Róg (dawniej Grünortspitze) stojącej na zachodnim brzegu Jeziora Drwęckiego obok mostu żelaznego nieistniejącej dziś linii kolejowej Ostróda-Miłomłyn. Później powstał pomost dla statków w Piławkach. W 1896 roku Moritz Matzmorr sprzedał „Adele” Augustowi Zedlerowi. Statek z nowym znakiem armatorskim wraz z „Berthą” i „Antonią” nadal kursował (dwa razy w tygodniu) do Miłomłyna, Ostródy, Zalewa i okolicznych miejscowości. Natomiast „Marthę” przeznaczono wówczas na trasę: Elbląg-Stare Dolno-Bągart-Dzierzgoń.
Rejsy spacerowe
Przejażdżki statkiem parowym były dużą atrakcją zarówno dla mieszkańców Ostródy, jak i przyjezdnych. Na przełomie XIX i XX wieku stanowiły one obowiązkowy punkt uroczystego zakończenia zjazdów i spotkań członków różnych stowarzyszeń oraz obchodzonych w mieście jubileuszy. 16 maja 1898 roku podróż parowcem po Jeziorze Drwęckim i do Grünort (lasu na zachód od jeziora – przyp. autora) odbyli delegaci, członkowie i goście obradującego w Ostródzie Wschodniopruskiego Cechu Rzeźników („Altpreußische Zeitung” z 18.05.1898 r.). W czerwcu 1902 roku „Gazeta Olsztyńska” donosiła: „Ostróda. Na 25-lecie założenia świętowało tutejsze gimnazjum. Na uroczystość zjechali się dawniejsi nauczyciele i uczniowie, którzy po wszystkim urządzili sobie wycieczkę parowcem po Jeziorze Drwęckim.” 5 lipca 1913 roku w ramach obchodów 100-lecia powstania ostródzkiego 18 Pułku Piechoty im. Grolmana (dawniej 1 Poznański) również odbyła się przejażdżka parostatkiem po jeziorze. Niestety ówczesna prasa nie podaje nazw tych parowców.
Flotylla Matzmorra
Kolejnym statkiem Matzmorra był zbudowany w 1909 roku w stoczni Gustava Fechtera w Królewcu parowiec „Marta” (na początku lat 30. przebudowany na motorowiec, w latach 1951-1965 jako „Edward Dembowski” kursował na linii turystycznej Elbląg-Ostróda). Ów statek zabierał na pokład do 90 osób i pływał po Jezioraku i Kanale Dobrzyckim oraz jeziorze Ewingi, stąd cumował m. in. w porcie w Zalewie. Do iławskiego przewoźnika należał też parowiec pasażerski „Ernst”, zbudowany w 1912 roku przez elbląską stocznię Franz Schenk & Co. (od lat 30. motorowiec, w 1949 r. jeszcze pływał jako „Szczeciniak”). Nadmienić należy, że w okresie międzywojennym statki „Marta” i „Ernst”, na specjalne zamówienie klientów przypływały również na Jezioro Drwęckie. Ostatnim nabytkiem Moritza Matzmorra w latach 20. XX wieku była pasażerska łódź motorowa „Zenith”, czyli dawny barkas niemieckiej marynarki. Jednostka ta po wojnie z nową nazwą „Świetlik” użytkowana była do 1949 r. przez Nadzór Wodny w Iławie. Od połowy lat 20. do 1945 r. firmę „Reederei M. Matzmorr” prowadził Ernst Matzmorr, syn Moritza. Po wojnie przedsiębiorstwo zostało upaństwowione.
Ryszard Kowalski
Korzystałem z opracowania „Statki Kanału Elbląskiego 1860-2012” autorstwa Waldemara Danielewicza.
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez
Walter Matzmorr #1141320 | 12 lip 2013 19:34
Kaitan Moritz Matzmorr war mein Urgrossvater und ich mich sehr gefreut, diesen Artikel zu lesen.. wmazmorr@comcast.net
Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! odpowiedz na ten komentarz