Popłyniemy z Ełku do Augustowa

2010-09-03 09:27:56

Jest pomysł na budowę szlaku wodnego, który połączy jeziora mazurskie z Kanałem Augustowskim. Ełk, jako miasto turystyczne, powinien inwestować w tego typu atrakcje. W końcu nie wszędzie można wypłynąć z jednego jeziora i po kilkudziesięciu kilometrach podziwiania wspaniałej przyrody, znaleźć się w zupełnie innym województwie.

Jezioro Sunowo.

Jezioro Sunowo.

Autor: Urząd Gminy Ełk

— W inwestycji biorą udział władze Ełku, Rajgrodu, Płaskiej i Grajewa — mówi Krzysztof Piłat, starosta ełcki — Został podpisany list intencyjny w sprawie przygotowania projektu, który jest potrzebny dla samorządu województwa do dokumentacji uchwały rad o przystąpieniu do porozumienia. Jeziora mazurskie są zatłoczone. Dzięki ich połączeniu można byłoby je chociaż trochę odciążyć. Przedsięwzięcia związane ze szlakiem dałyby możliwość rozwoju turystki, ale również otworzyłyby drzwi nowym przedsiębiorcom.

Kanał przebiegnie z jeziora Tyrkło przez Wielkie Jeziora Mazurskie dochodząc do jeziora Ełckiego. 

— Dalej połączy jezioro Selment i Rajgrodzkie aż dotrze do Kanału Augustowskiego — mówi Andrzej Pułecki, pełnomocnik starosty ełckiego ds. szlaku. — Trudno jest podać szacunkowy koszt tej inwestycji. Wszystko zależy od tego jakie będą budowane wiadukty, mosty. Pieniądze są wstępnie zatwierdzone w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko - Mazurskiego. Są to fundusze z puli na lata 2014-2020. Rozmawiamy o dofinansowaniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego, pozyskujemy je także z unii.


Większa część trasy przebiegnie przez nasze województwo.

— Cały szlak będzie liczył od ok. 90 do 100km długości — mówi Andrzej Pułecki, pełnomocnik starosty ds. szlaku. — 60 - 70km przebiegnie przez województwo warmińsko - mazurskie, a ok. 30km przez województwo podlaskie. Możliwe, że budowa kanału zacznie się między Jeziorem Ełckim a Sunowem. Byłby to pierwszy element, którego powstawanie ruszyłoby już na początku przyszłego roku.

Połączenie jezior będzie jedną z ciekawszych atrakcji w tym regionie. Skoro Mazury są cudem natury muszą nieustannie na to miano pracować.

Sylwia Jankowska
s.jankowska@gazetaolsztynska.pl
Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków Warmii i Mazur, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojemazury.pl.

Komentarze 36 pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj swój komentarz

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

  1. sceptyk #638762 | 85.222.*.* 15-04-2012 13:43

    wrys napisał: "Po drugie wiele szans i możliwości rozwoju w kierunku turystki zaprzepaszczono od lat 40 tych do późnych lat 80 tych XX w. W tych latach nie robiono nic co by mogło sprowadzić do Ełku turystów. Samo ciekawe położenie nie wystarczy." I tu caowicie zgadzam się z przedmówcą. Już most rozdzielający żeglugę na mniejsze dwa akweny, jest tego przykładem. Rzeką Ełk, od Jeziora Łaśmiady do Jeziora Ełckiego, dopłyniesz kajaczkiem,tylko musisz sforsować tamę w Stradunach i most kolejowy przy szpitalu wojskowym. Większa jednosta,niema szans, na spokojny spław. Tu nikt i nigdy niemyślał o wodniakach. Za wyjątkiem Klubu Żeglarskiego LPŻ i LOK, które wchłonęła prywatna własność!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Dorota #50805 | 79.188.*.* 09-09-2010 15:10

    Mi się wydaje, że każda "rocznica" dobra, aby w roku przedwyborczym... Jeżeli już prezydent Elku ma "czepiać" się historii, to może niech będzie to ktoś nowy, kto ją przynajmniej zna.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. kawa czy herbata #50696 | 83.11.*.* 09-09-2010 12:10

    Zgadzam się, że Ełk nie jest zapyziałym miastem. Niestety czasami można odnieść wrażenie, że nieco zakompleksionym. Bo jak tłumaczyć fakt obchodzenia w tym roku "okrągłej" 585 rocznicy miasta Ełku, skoro przywileje miasta zostały nadane w 1669 r. (okrągła = 340 rozcznica MIASTA Ełku przypadała w 2009 r. ale jakoś nie było wówczas żadnych obchodów rocznicowych, a już na pewno nie tak hucznych). W książce Andreasa Kosserta "Mazury. Zapomniane południe Prus Wschodnich" na str. 32 czytamy: "Rozwój Ełku przebiegał opieszale. Jeszcze w latach 1483 i 1516 miejscowość ta jest określana w dokumentach źródłowych jako wieś". Rocznica 585 lat WSI Ełku byłaby w tym roku całkiem na miejscu... O dzisiejszym statusie miasta powinno stanowić współczesne oblicze a nie dorabianie jakiejś dziwnej ideologii przy pomocy modnej ostatnio "polityki historycznej". W dodatku reklamowym do Gazety Wyborczej z 3 września 2010 miejscowy historyk wypowiada się na temat roli kolejki wąskotorowej: "Ełk rozwijał się w spokojnym tempie. Kiedy powstała kolej wąskotorowa, to nagle wszystko zaczęło przyspieszać". Rozumiem, że wąskotorówka jest lansowana jako główna atrakcja turystyczna Ełku, ale po co przypisywac jej większe znaczenie niż to miało miejsce? Fakty są takie że skok cywilizacyjny nastąpił tu po 1868 r. wraz z oddaniem do użytku odcinka linii transkontynentalnej Królewiec - Odessa, a zbudowana tuż przed I wojną światową kolej wąskotorowa miała dla rozwoju miasta znaczenie marginalne. Może zaczęło coś przyspieszać w wioskach leżących na trasie kolejki, dzieki temu że chłopi mieli ułatwiony dostęp do ogólnokrajowej sieci kolei albo łatwiejszy dojazd do miasta powiatowego (na targ, do urzędu...). Ani Ełk nie będzie czymś więcej niż jest poprzez sztuczne dodawanie lat MIASTU, ani wąskotrówka nie stanie sie większą atrakcją niż jest poprzez przypisywanie jej "zasług" których nigdy nie miała. Ełk nie ma czego się wstydzić, dlatego zastanawia skąd takie "nagłe przyspieszenie" w kreowaniu odbiegającego od faktów wizerunku miasta

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Karolina #50547 | 89.228.*.* 08-09-2010 20:28

    A "głos z ratusza" przed 15.30 nie ma żadnych zajęć, jak tylko marudzić po internecie?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. głos z ratusza #49770 | 83.12.*.* 07-09-2010 14:18

    Z ostatnich wieści wynika iż tylko sondowano co na to społeczeństwo, a tak naprawdę budować nikt nie zamierza bo i po co.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  6. aga #48814 | 83.11.*.* 05-09-2010 20:45

    A po kanale augustowskim też tiry pływają na barkach a ludzie przesiedli się z samochodów na kajaki?.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  7. Hubert Piotrowski #48740 | 89.228.*.* 05-09-2010 18:15

    Z "Programu Wyborczego" KWW "Cały Ełk - Nasz Dom" A.D. 2002 [z rozdziału "Praca"] ; [II.] Budowa Kanału Pisko-Ełckiego łączącego Jezioro Ełckie ze szlakiem żeglugowym Wielkich Jezior Mazurskich; [początek inwestycji w ciągu 8 lat] HUBERT PIOTROWSKI, mieszkaniec Ełku, prawnik; [portal "Nasza Klasa", I LO w Giżycku] .

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  8. do Aga #48636 | 89.228.*.* 05-09-2010 15:11

    W takim razie - TIRy na barki! No i niech wszyscy przesiadaja sie z samochodow na kajaki!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  9. aga #48575 | 83.11.*.* 05-09-2010 12:35

    Kanał to też droga tyle że wodna.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  10. K jak Krzysztof #48356 | 89.228.*.* 04-09-2010 20:33

    Lepiej za te pieniadze drogi by wybudowali, a nie z motyka na ksiezyc sie porywaja!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  11. spox #48350 | 80.48.*.* 04-09-2010 20:20

    niech na początek zrobią wyciąg dla nart wodnych

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  12. wrys #48310 | 81.190.*.* 04-09-2010 18:54

    Ełk nie jest zapyziałym miastem. Jest na swój sposób bardzo piękny i uroczy tak jak każde inne miasto. Ełk nie jest "turystycznym" miastem w znaczeniu jak Mikołajki czy Giżycko. Po pierwsze problem tkwi w tym, że Ełk nie leży nad zbiornikami wodnymi odpowiednimi do żeglugi i tu turystyka żeglarska się nie rozwinęła. Po drugie wiele szans i możliwości rozwoju w kierunku turystki zaprzepaszczono od lat 40 tych do późnych lat 80 tych XX w. W tych latach nie robiono nic co by mogło sprowadzić do Ełku turystów. Samo ciekawe położenie nie wystarczy. Jeśli chodzi o kanał to osobiście uważam, że jest to kosmiczny pomysł, którego budowa będzie kosztować miliony a pewnie drugie tyle będzie kosztowała konserwacja urządzeń hydrotechnicznych. CZY TO SIĘ ZWRÓCI? CZY EŁCZANIE, ŻYJĄ Z TURYSTYKI? Wielokrotnie pisałem, żeby zacząć taką inwestycję, może najpierw trzeba by było zbudować jakieś przystanie dla naszych rodzimych żeglarzy. Wypróbować czy turystyka żeglarska sprawdzi się na naszym podwórku. Poza tym nie wyobrażam sobie jak taki kanał miałby być budowany : 1 most na jeziorze Ełckim - niech go tylko tknął bo zniszczą jeden z nielicznych zabytków Ełku, 2 ciekaw jestem jak rozwiążą kwestię przekopania się z Ełckiego do Selmentu, 3 tylu ludzi powykupywało już działki nad jeziorami, rolnicy mają swoje pola uprawne - BĘDĄ ICH WYWŁASZCZAĆ? W którymś artykule kiedyś napisano, że Ełk dzięki kanałowi będzie stanowić doskonałą bazę wypadową do różnych ciekawych miejsc w regionie. Ja nie chcę, żeby Ełk był tylko sypialnią dla turystów. Wolę by nasze władze zainwestowały kasę w kolejkę wąskotorową, czy szlak wodny rzeką Ełcką. Pomysł stworzenia parowozowni tez jest super. Niech organizują liczne ciekawe imprezy przez całe wakacje. To ściągnie do Ełku turystów. I na koniec zanim nasze władze zbudują coś tak wielkiego jak kanał dla turystów z kraju to może niech zaczną od budowy z prawdziwego zdarzenia plaży miejskiej z licznymi atrakcjami dla "turystów" z Ełku.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  13. Ale o co chodzi? #48137 | 89.228.*.* 04-09-2010 11:04

    Większość tych pseudo mazurów uważa, że Ełk jest zapyziałym, zatraconym w siebie miastem. Nie rozumiem skąd tyle agresji do tego miasta? Skoro jesteśmy w jednym województwie powinniśmny współpracować ze sobą. Jakieś wielkie halo, że Ełk się rozbudowuje, elminuje bariery by chodź trochę zbliżyć się do stolicy woj. warmińsko-mazurskiego phi! Skoro ma potencjał to tylko należy go wspierać, bo inne powiaty też mogą na tym skorzystać. A że utrzymujemy bardzo dobre kontakty z woj. podlaskim to chyba dobrze o nas świadczy? W przeciwieństwie do sąsiadów umiemy współpracować! I niech mi tu nikt nie mówi, że my Ełczanie myślimy tylko o sobie. Żal poprostu mieć tkich sąsiadów. Proszę tylko o jedno: niech Ci, którzy mówią o Ełku w tak beznadziejny sposób, niech przyjadą i sami zobaczą, może w końcu zmienią zdanie, a nie stawiają pochopne, tak beznadziejne opinie (wiekszość z nich nie odzwierciedla prawdy).

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  14. do Karaś #48107 | 89.229.*.* 04-09-2010 10:06

    A ja jestem przeciwny, bo WJM-skie to mój dom i nie życzę sobie, aby bezczelny sąsiad wybijał mi dziurę w ścianie bez mojej zgody tylko po to aby zaspokoić swoje zachcianki.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  15. bob #48086 | 83.11.*.* 04-09-2010 09:18

    Wygląda na to że niektórzy bardzo się przestraszyli budowy tego kanału, chyba w obawie o to że Ełk stanie się bardziej atrakcyjny od innych miast. Ale niektórzy twierdzą że to będzie zaledwie kilka kajaków dziennie więc nie maci się czego obawiać.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  16. Karaś #48044 | 89.228.*.* 04-09-2010 07:12

    To już jest nawet pełnomocnik do spraw szlaku? To chyba w ramach walki z bezrobociem. To może jeszcze powołać pełnomocnika do spraw wielkiej piaskownicy dla pomysłodawców kanału. Jestem przeciw wydawaniu unijnych(a więc naszych) pieniedzy na takie projekty. Kanał, którym rocznie może przepłynie kilka kajaków. Ale ożywienie regionu. Kto by pomyślał.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  17. ***:) #48014 | 89.228.*.* 04-09-2010 00:34

    Augustowo to wiocha zabita dechami hehe PFFFFF

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  18. Elcki Gizycczanin #48003 | 89.228.*.* 03-09-2010 23:35

    * poplakalem sie ze smiechu oczywiscie! Chcialem tylko dodac, ze J. Elckie nie nadaje sie do zeglowania chociazby na ten super zielono-niebieski podswietlany "most", ktory trzeba by wyburzyc. Jest cala masa przeszkod, o ktorych wiekszosc z was nie ma pojecia, a zabiera glos w sprawie ktorej jak widac nie ogarnia!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  19. Elcki Gizycczanin #48001 | 89.228.*.* 03-09-2010 23:27

    Teraz to poplakalem sie do lez! Chyba czlowieku nigdy nie plywales zaglowka. Osobiscie nie znam nawet jednago zeglarza, ktory lubilby plywac kanalami na silniku i zwiedzac jego okolice. Jak sama nazwa wskazuje - zeglarz - od slowa zagle. Widac, ze wiekszosc to glupio-madrzy, ktorzy nawet nie weszli na lajbe. I nie wmawiaj mi, ze Elk nie dazy do bycia miastem turystycznym, podczas gdy wladze non stop ubolewaja nad tym ze jednak nie sa atrakcyjni turystycznie.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  20. Nie degradujcie tego regionu #47997 | 89.229.*.* 03-09-2010 23:15

    Weście zwińcie ten Ełk z tego województwa rozwińcie go gdzieś w Kanadzie (tam jest zdecydowanie więcej jezior) i sprawa załatwiona. Dlaczego uczepiliście się tych nieszczęsnych WJM-skich przecież to nie wasz region.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  21. Do giżycczanina #47983 | 83.11.*.* 03-09-2010 22:44

    Po pierwsze marzenia się spełniają. Po drugie Ełk wcale nie chce być miastem wyłącznie turystycznym jak Mikołajki czy Giżycko. Po trzecie płynięcie kanałem gdzie ciągle widzi się coś nowego jest znacznie ciekawsze niż pływanie po jeziorze i oglądanie w koło tego samego. Po czwarte nie słyszałem również żeby ktoś płakał z tego powodu że nie widział Mikołajek czy Węgorzewa. Wreszcie po piąte każdy kto potrafi myśleć, wie że z wielu powodów będzie to najbardziej uczęszczany kanał przez żeglarzy.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  22. do augustowianin #47967 | 89.229.*.* 03-09-2010 22:15

    a w twoim zakompleksionym Ełku zajdą na frytki

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  23. augustowianin #47949 | 83.11.*.* 03-09-2010 21:36

    A co będzie jak nasi żeglarze popłyną na Śniardwy i z powrotem a żeglarze z mikołajek do Augustowa i z powrotem?. Będzie wspaniale.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  24. Elcki Gizycczanin #47945 | 89.228.*.* 03-09-2010 21:30

    Chyba jakies niespelnione marzenia maja elccy i okoliczni samorzadowscy! Elk nigdy nie bedzie miastem turystycznym na poziomie Mikolajek, Gizycka, Augustowa czy Wegorzewa. Przekopanie kanalu nic na to nie da, bo jak ktos slusznie zauwazyl komu bedzie sie chcialo plynac 60 km kanalem? Tylko po to by zobaczyc Elk i jego kosciolu?! Phi! Kazdy woli pojechac do Mikolajek czy Wegorzewa i stad zaczac swoj rejs, nie slyszalem zeby ktos plakal, ze nie moze zobaczyc z lodki Elku czy Rajgrodu! Poza tym KWJM ma polaczenie z Baltykiem i narazie nie slyszalem, zeby tlumy zeglarzy korzystalo z tej mozliwosci. Mysle, ze to powinno dac do myslenia!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  25. do augustowianin #47894 | 89.229.*.* 03-09-2010 20:04

    A co będzie jak "wasi" żeglarze popłyną na Śniardwy, Mamry, Niegocin? Augustów to miasto turystyczne i z pewnością nie narzeka na brak turystów, a więc budowanie jakichkolwiek szlaków (szczególnie z WJM-skimi) jest troszkę ryzykowne. Tak naprawdę to w tej sprawie chodzi tylko i wyłącznie o Ełk i o jego chore ambicje, który z zazdrością patrzy na typowo turystyczne miejscowości jak Augustów, Giżycko, Mikołajki .......... Wszak Ełk to .......

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  26. wydminiak #47882 | 89.229.*.* 03-09-2010 19:51

    Tylko dwa kilometry kanału, a mamy nowy szlak żeglarski na Mazurach. http://www.petlamazurska.org. pl/

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  27. sołtys #47797 | 89.229.*.* 03-09-2010 16:52

    Panie ełcki starosto Połat. Przedstawił pan ciekawy argument ZA "Jeziora mazurskie są zatłoczone. Dzięki ich połączeniu można byłoby je chociaż trochę odciążyć." Już widzę jak samorządowcy z Mazur (W.J.M-skich) kopią łopatami ten kanał aby pozbyć się natrętnych żeglarzy.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  28. jasne #47794 | 89.228.*.* 03-09-2010 16:44

    żebyście zaraz nie popłynęli tym kanalem!! pomarzyc dobra rzecz!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  29. Ador #47793 | 213.76.*.* 03-09-2010 16:44

    Niech przestana nas w balona robić i bezrobociem się zajmą bo nawet klechy z ambony nie pomogą,żeby kolejną kadencje przy korycie zostać bo łaska czarnych na pstrym koniu jedzie i nie pomogą granty i nieruchomości oddawane za bezcen a i kiedyś może się zdarzyć ,że kryminał za to będzie czekał.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  30. anty #47782 | 83.25.*.* 03-09-2010 16:12

    Tylko do Augustowa?! ja bym przedłużył ten kanał do Kamczatki!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  31. augustowianin #47753 | 83.11.*.* 03-09-2010 15:25

    Ten kanał to wspaniała sprawa, oby jak najszybciej został wybudowany.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  32. wrys #47719 | 79.184.*.* 03-09-2010 14:35

    Dajcie spokój z tym kanałem! Veto!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  33. o losie #47572 | 83.11.*.* 03-09-2010 10:40

    Predzej wyschna jeziora niz zrobia ten kanal. Poza tym to wywalenie pieniedzy w blotyo (doslownie). Calkowity koszt przekopania kanalu bedzie conajmniej 3 krotnie wyzszy od zakladanego, nie liczac milionow wydawanych corocznie na poglebianie tego kanalu. Widac, samorzady maja nadwyzki w swoich budzetach!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  34. astro #47557 | 83.16.*.* 03-09-2010 10:21

    o, chyba niedługo wybory, temat wraca jak kometa co 4 lata :)

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  35. yyz #47529 | 89.231.*.* 03-09-2010 09:54

    Na papierze wszystko jest łatwe i proste,czas pokaże.Mam jeszcze jeden podobny projekt,polączyć śniardwy z j.niegocin.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  36. Obserwatore Romano #47516 | 89.228.*.* 03-09-2010 09:40

    Znając chęci tak jak z dokończeniem "OBWODNICY EŁKU" to możne za 50 lat.... Kolejna kiełbasa wyborcza ............

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

Ełk

Ełk

Ełk to trzecie co do wielkości miasto w województwie warmińsko - mazurskim i największe na Mazurach (57 tys. mieszkańców). Nie miał szczęścia do ognia i Tatarów. Miasto w XVII i XVIII wieku kilkakrotnie się paliło. Dlatego sprawia wrażenie,...

Ełk - więcej informacji

W okolicy: Noclegi Gastronomia Handel i usługi Nad wodą Na lądzie Transport