Na Warmii i Mazurach odstrzelą niemal 1300 kormoranów

2013-08-13 13:04:57 (ost. akt: 2013-08-13 14:04:26)
Na Warmii i Mazurach odstrzelą niemal 1300 kormoranów

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Prawie 1300 kormoranów ma być odstrzelonych do końca roku na Warmii i Mazurach. Powód? Te ptaki na potęgę "kradną" ryby z jezior i stawów. Rybacy chcieli odstrzelić ich niemal dwa razy więcej, ale nie dostali na to zgody.

Jak co roku, także i w tym na Warmii i Mazurach będzie odstrzał kormoranów. Regionalna Dyrekcja Ochorny Środowiska w Olsztynie wyraziła zgodę na zabicie 1268 ptaków, które — jak skarżą się rybacy — trzebią z ryb warmińsko-mazurskie jeziora i stawy hodowlane.

Rybacy chcieli odstrzelić ich więcej, bo aż 2156, ale RDOŚ nie wyraził na to zgody. Jednak nie wiadomo, czy uda się wykonać nawet ten niższy limit.

— W ubiegłym roku wydaliśmy zezwolenie na odstrzał 1189 kormoranów. Myśliwi odstrzelili ok. 600 ptaków — mówi Justyna Kostrzewska, rzecznik RDOŚ w Olsztynie.

Cały kłopot w tym, że kormoranów jest po prostu za dużo. W ciągu ostatnich trzech lat liczba gniazd wzrosła o 6 proc. W tym roku naukowcy doliczyli się ich 25 761 w całym kraju, z tego 5290 w województwie warmińsko-mazurskim.

Kormorany rozkładają gospodarstwa rybackie na łopatki. O ile rybacy odławiają rocznie z hektara akwenu około 6-7 kg ryb, to kormorany około 18 kg. Rodzina kormoranów — dwoje dorosłych i przeciętnie dwa młode — zjadają rocznie 285 kilogramów ryb.

To jeden z powodów, dlaczego w naszych jeziorach nie ma ryb. W efekcie dziś na Mazurach turyści zachwycają się wędzoną sieją z Kanady czy sielawą z Irlandii.

am

Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojemazury.pl.

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (37) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jan #1504064 | 31.135.*.* 9 paź 2014 23:59

    Dosiek.Każde zwierze które za bardzo się rozmnaża niszczy środowisko innych zwierząt.Równowaga w przyrodzie jest zachwiana przez człowieka w tym Ciebie i teraz ludzi muszą ją utrzymywać.Kormoran czy wydra to nie jest zwykłe zwierze które zabije,zje i sie naje.Te zwierzaki tłuka wszystko co zywe bez opamiętania a wydra potrafi w jeden rok wyczyścić prywatny staw ze wszystkich ryb nie jedząc ich a zabijając i wyjadając tylko co lepsze kawałki.Myślę że szybko zropzumiałbys problem jak to Twoje zycie zależało by od tego ile jest ryb w naszych wodach.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. dosiek #1176942 | 21 sie 2013 10:33

    I jeszcze jedna myśl...odstrzelić wszystkie okonie, szczupaki i żarłoki wodne. Wydry bo podjadą rybkę, bobry, bo też niszczą koryta i drzewostan...wszystkie pasożyty pod jeden paragraf. Smutno...

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. dosiek #1176625 | 20 sie 2013 21:54

    Największy kataklizm dla przyrody, to nie kormorany, tylko kłusownicy. Kiedyś na jeziorach były prowadzone kontrole tzw. "wędkujących". Teraz ich nie widać, bo sami trzepią rybę i formalnie, i nielegalnie. Handel pełną parą. Popyt jest, bo powstają liczne biznesowe smażalnie, więc sieci w ruch i inne metody również. A wczasowi przyjezdni łowią wsio... rybcie nawet takie po 10 cm. W przyrodzie musi być równowaga, owszem, ale za dużo jest tych co ciągną sieciami. I czy zawsze te odłowy są prawidłowo rozliczane? Czy nad nimi jest jakaś kontrola odłowu. Dzisiaj nie jest problemem kupić na lewo rybkę. Zgadzam się w 300 % z opinią Piotra (z dnia 13.08 br.) . Za dużo mamy smrodu i spalin na ulicach, śmieci w lesie, za dużo biurokracji i pseudo statystyk. A może po prostu trzeba dbać o akweny i stan zarybiania oraz ochronę przyrody? Ciekawa jestem czy niedługo nie będzie w naszym kraju dyskusji "odstrzału" bocianów" bo niszczą pokrycia dachowe...:(

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. mysliwy #1175693 | 109.241.*.* 19 sie 2013 21:38

      Ponosimy koszty dzierżawy obwodów łowieckich, płacimy odszkodowania rolnikom za płody rolne które zje zwierzyna, dokarmiamy zwierzyną w okresie zimowym i nigdy nam nie przyszło do głowy zgłaszanie wniosków o zmniejszenie np. populacji wilka bo za dużo zjada zwierzyny, którą hodujemy i na którą polujemy. Rozumiem strzelanie kormoranów na stawach rybnych jeśli ten co każe je chronić nie rekompensuje tego co one zjedzą chociaż w złotówkach, ale nie na jeziorach i to tych największych w regionie dzierżawcy powinni prowadzić solidną gospodarkę rybacką a nie tylko odławiać ile się da. Jaki niezależny organ kontroluje przestrzeganie zasad gospodarki rybackiej przez dzierżawców. Znam jezioro (Kośno) gdzie dawniej były kormorany i ryby, a dzisiaj jedno i drugi jest rzadkością.

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. arek #1174944 | 89.66.*.* 19 sie 2013 01:23

      Hmm oczywiście Kormorany żywią się rybami ale śmiem twierdzić, że prawdziwymi powodami braku ryb są: 1. Motorówki i przede wszystkim skutery wodne skutecznie niszczące narybek oraz zatruwające jeziora, 2. "gospodarka" rybacka - popytajcie się na miejscu jak z reguły ona wygląda i jak mocno gospodarstwa rybackie tną koszty na narybku po prostu nie zarybiając jezior w stopniu koniecznym, 3. kłusownictwo. Tyle, że fajnie się mami ludzi, że problemem jest "ptak" a prawdziwych problemów się nie rusza bo 1. to pieniądze, 2. trzeba by naruszyć lokalne układy, 3. trzeba by wydać pieniądze na straż i w ogóle podjąć niełatwe działania.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. bociek #1174577 | 46.134.*.* 18 sie 2013 15:48

      Wg moich obserwacji kormoranów jest jednak za dużo, za to o wiele mniej jest perkozów i kurek wodnych. Populację tych pierwszych chyba jednak trzeba zredukować, ale czy nie łatwiejsze i skuteczniejsze byłoby zrzucanie gniazd z jajami kormoranów?

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    4. Wędkarz #1172621 | 88.220.*.* 15 sie 2013 21:08

      Łatwo komuś gadać jak siedzi w domu przed PC, a popływajcie po jeziorach i zobaczcie jak te "dziadostwo" się rozpowszechnia. Wyczują że jest ryba to z dnia na dzień coraz to tego więcej. generalnie dobrze że zrobią z tym porządek

      ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. kormoran #1172594 | 109.241.*.* 15 sie 2013 20:33

        Jeśli tak dokładnie można policzyć ile zjadają kormorany, to nic łatwiejszego jak po wycenić po udowodnieniu przez właściciela czy dzierżawcę ile to i jakich gatunków ryby (wiedza na ten temat jest dostępna) zjadają mu te piękne ptaki i wypłacić z kasy Państwa (w ramach ochrony przyrody) stosowne odszkodowanie a nie je zabijać. Kormorany żyją nie tylko w Polsce, każdy ubytek w populacji zostanie szybko uzupełniony nadwyżką od sąsiadów. Najlepiej jednak znacjonalizować sprywatyzowane największe jeziora. Przykładem mogą być LP, gdzie one nie żądają odszkodowania czy wystrzelania np. wilków (na terenie województwa jest ich ok. 150 osobników) z których każdy dziennie potrzebuje zjeść ok. 5 kg mięsa (jelenie, sarny, dziki, lisy, zające itd.)

        ! - + odpowiedz na ten komentarz

      2. Czytelnik #1172144 | 178.42.*.* 15 sie 2013 10:38

        Tylko kto ma łapać tych kłusoli jak strażników jest jak na lekarstwo.

        ! - + odpowiedz na ten komentarz

      3. Tutejszy. #1171183 | 83.8.*.* 14 sie 2013 11:15

        Zanim napiszecie dalej takie pierdoły to zastanówcie się najpierw ile taki kormoran potrafi dziennie połknąć ryb? (Nie rybek). Następnie popatrzcie jesienią na jeziora i jeżeli dacie radę choć częściowo policzyć tą bandę to pomnóżcie przez cztery. To jest taka średnia dzienna dawka ich pożywienia. Wystarczy?????

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      4. olek #1170940 | 89.228.*.* 14 sie 2013 07:30

        Hmmm...ciekawe jak wygląda liczba rybaków. Może też trzeba by odstrzelić ich POŁOWĘ. Co za pomysł żeby wytrzebić połowę populacji kormoranów. Masakra. Nawet w skali całego kraju, ich liczba w porównaniu do zeszłego roku wzrosła o 6% a chcą odstrzelić 9%.

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      5. miki #1170769 | 83.31.*.* 13 sie 2013 21:54

        Proponuję zakazać połowu ryb na akwenach, gdzie jest ich mało. Oczywiście trzeba pilnować kłusowników. Na 100% pewne, że po kilku latach powróci ich liczebność.

        ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. Piotr #1170606 | 88.156.*.* 13 sie 2013 19:45

          polecam serial Akwen Eldorado jest na Youtube.com 6 odcinkowa opowieść pokazuje całą prawdę jak było kiedyś i do dziś za wiele się nie zmieniło. Rybacy handlują na lewo ile wlezie nikt nie zarybia jezior tak jak się powinno to robić a wędkarze co złapią to do wora nawet najmniejsze rybki... Moja konkluzja jest taka: nikt nie dba o ryby i jeziora a Kormorany stały się kozłem ofiarnym polityki rabunkowej

          Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. matii #1170361 | 83.9.*.* 13 sie 2013 16:13

            ale jeśli się wyławia ryby to i powinno się też zarybiać a nie tylko brać

            Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          2. asd #1170305 | 213.76.*.* 13 sie 2013 14:53

            To może odstrzelić trochę ludzi bo "kradną" ryby, sarny, dziki itp?

            ! - + odpowiedz na ten komentarz

          3. Ekolog #1170298 | 83.24.*.* 13 sie 2013 14:43

            Ciekawe ile toksycznego ołowiu trafi przy okazji tego odstrzało kormoranów do wody? Oj ciężkie i jakieś szare będą rybki - smacznego :)

            Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          4. taka prawda #1170271 | 88.156.*.* 13 sie 2013 14:26

            Od trzydziestu lat odpoczywam nad jeziorem Marąg (Morąg). A więc za tzw nieboszczki komuny miałem czelność narzekać że niema ryb, gdy węgorze brały na wędkę w dzień a wnocy to ho ho.Rybak w tamtych czasach napierdzielał ryby nawet prądem i ryba była!Na jeziorze tym znajduje się rezerwat kormorana.Nawet miejscowi od lat, wyspę nazywają ,, wyspą kormoranów,, Kormoran był i za komuny i rybak był za komuny i ryba była bo ją osobiście łapałem.Szczupak , płoć to normalka jak chciałem węgorza brałem dwa spiningi i do 22 ej łapałem ze trzy sztuki.To znaczy że wtedy rybak łowił ale i zarybiał i kormoran też nikomu nie przeszkadzał.Dziś jezioro to należy do jakiejś spółki.Nawet nie ma po co tam iść z wędkami nad wodę.Rabunkowa gospodarka !Oni nic nie zarybiają ,ciągają sieciami rybę razem z dnem. Ich zysk to opłaty frajerów wędkarzy za przyjemność siedzenia nad wodą z wędką.A koszt tzw. Karty Wędkarskiej (ja ją nazywam Kartą Świętego spokoju) to 260 zł.Olałem tą cwaną spółkę i ich wody ,niech szukają frajerów gdzie indziej.Łapię na specjalnych łowiskach gdzie wiem za co płacę.

            Ocena komentarza: warty uwagi (14) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          5. perkoz #1170258 | 213.25.*.* 13 sie 2013 14:15

            a co tam parę ptaków. jak trzeba będzie dogodzić istocie ludzkiej to zniszczy się całą przyrodę. "rybacy" więcej odławiają na lewo niż kormorany w ciągu roku.

            Ocena komentarza: warty uwagi (9) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          6. kormoran to szkodnik #1170246 | 188.146.*.* 13 sie 2013 14:07

            rybak też. wedkarzem może nazywać się ten kto łapie i wypuszcza ryby.

            Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          7. Felix #1170225 | 83.31.*.* 13 sie 2013 13:52

            Ich kał ma właściwości żrące. Drzewa, na których przesiadują po krótkim czasie przemieniają się w wyschnięte kikuty.

            ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

            1. wędkarz #1170224 | 79.187.*.* 13 sie 2013 13:52

              kormoran = rybak. Brak ryb to głównie wina gospodarstw rybackich. Turyści zresztą to sami już widzą, że nie ma sensu łowić na naszych jeziorach bo gdzie tylko nie zarzucą wędki tam siaty rybackie. Szczególnie widać to na jeziorach powiatu piskiego......

              Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

              1. Alan #1170219 | 83.16.*.* 13 sie 2013 13:49

                Mają rację, niech zrobią z tym poządek !

                ! - + odpowiedz na ten komentarz

              2. palalela #1170208 | 217.96.*.* 13 sie 2013 13:37

                Znowu przyroda musi płacić na zachłanności ludzi.

                Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

              3. grzegorz kowalski,biskupiec #1170198 | 62.143.*.* 13 sie 2013 13:29

                kłusowników niech odstrzelą,to wtedy będą ryby.

                Ocena komentarza: warty uwagi (11) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                1. ma #1170196 | 95.40.*.* 13 sie 2013 13:28

                  popieram, wystarczy zobaczyc jak dewastuja wyspy na j. wulpinskim.

                  Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                2. qwert #1170194 | 88.159.*.* 13 sie 2013 13:27

                  Jak ukradły to zająć majątek i za kraty ... ale żeby od razu kara śmierci ?

                  Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                3. Ja #1170185 | 83.24.*.* 13 sie 2013 13:22

                  Niech siebie odstrzelą...

                  Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                4. as #1170168 | 213.73.*.* 13 sie 2013 13:12

                  Rocznie z hektara akwenu około 6-7 kg ryb?

                  Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                Polecamy