Prace nad ełcką koleją wąskotorową trwały w latach 1905-1915. W okresie swojego powstania służyła ożywieniu gospodarczemu Mazur. Obecnie zabiera nas w niespieszną podróż do świata dawnych Mazur.
Dobrze prosperująca kolej zachęcała do kolejnych inwestycji. W celu ożywienia okolic o dużej wartości gospodarczej, lecz słabo rozwiniętej sieci komunikacyjnej, podjęto decyzje o budowie na Mazurach linii wąskotorowych. Na przełomie XIX i XX wieku utworzono węzły w Kętrzynie, Olecku i Ełku. Historia wąskotorówki w Olecku skończyła się w 1945 roku, w Kętrzynie funkcjonowała jeszcze jakiś czas w ramach PKP, a do naszych czasów przetrwała jedynie wąskotorówka ełcka.
Do budowy rada nadzorcza spółki zatrudniła berlińską firmę "Lenz und Co", natomiast materiały nawierzchniowe zamówiono w koncernie Kruppa. Linię obsługiwały 4 dwuosiowe parowozy oraz 42 wagony, w tym 2 pocztowo–bagażowe i 5 osobowych.
Budynek stacyjny wzniesiony został ok. 1913 r. Budowla składa się z dwóch brył: głównej na planie kwadratu i pomocniczej (poczekalni) na planie prostokąta. Całość zbudowano z cegły na kamienno-ceglanej podmurówce. W celu zaopatrywania parowozów w wodę zbudowano również wieżę wodną. Jest to typowa budowla murowana z cegły na planie koła. Dwie pierwsze kondygnacje węższe, wyżej zbiornik na wodę o większej średnicy.
W 1991 roku ełcka kolej wąskotorowa została wpisana do rejestru zabytków. Odtąd odbywają się tu przejazdy w stylu retro. Staraniem społeczników, braci Mirosława i Adama Sawczyńskich, w poczekalni dworca zostało otwarte Muzeum Techniki i Kultury Kolejnictwa.
Pod koniec 2014 roku rozstrzygnięto konkurs na projekt modernizacji Ełckiej Kolejki Wąskotorowej.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez