Partnerem serwisu jest firma M.K.Szuster

Wilno mówi po polsku

2016-03-31 12:16:32 (ost. akt: 2016-03-31 15:05:52)
Wilno mówi po polsku

Autor zdjęcia: http://www.vilnius.lt

W Wilnie mieszka ok. 80 tysięcy Polaków, stanowią oni w stolicy Litwy największą grupę osób narodowości innej niż litewska. Stąd decyzja władz litewskiej stolicy o uruchomieniu polskojęzycznej wersji samorządowego portalu internetowego.

Jak piszą specjaliści z wydziału promocji i komunikacji, samorząd Wilna w dążeniu do tego, aby informacja o udzielanych mieszkańcom i biznesowi usługach była bardziej dostępna, jasna i pożyteczna, jako pierwszy na Litwie rozpoczął wdrażanie standardu obsługi w czterech językach: litewskim, angielskim, rosyjskim, a od 30 marca także polskim.

Samorząd powinien rozmawiać w tym języku, w którym rozmawiają wilnianie. Zwracający się do nas mieszkańcy oraz goście miasta otrzymują informację w języku litewskim, angielskim, polskim oraz rosyjskim. Dlatego naturalne jest, że główna strona samorządu przemówiła nie tylko w języku litewskim i angielskim, ale i polskim oraz rosyjskim – mówi mer Wilna Remigijus Šimašius.


Wilno jest najbardziej wielonarodowym miastem na Litwie. Mieszkają tu osoby 128 narodowości oraz 20 tys. cudzoziemców. Mieszkańcy innej narodowości stanowią w Wilnie ok. 34%: z czego 16% to Polacy, ok. 12% - Rosjanie, 3,4% - Białorusini oraz 2,2 % – osoby innej narodowości. 0,6% mieszkańców wskazuje, że dwa języki uważa za ojczyste – litewski i rosyjski, litewski i polski, rosyjski i polski.

Zarówno strona internetowa samorządu, jak i specjaliści centrum obsługi klientów komunikują się w tych językach, w których rozmawia większość wilnian, a więc nie tylko litewskim, ale też rosyjskim i polskim. Dodatkowo bez trudu można porozumieć się także po angielsku.

Osoby odwiedzające stronę samorządu najczęściej interesują się tym, jak zadeklarować miejsce zamieszkania w Wilnie, usługi sprzedaży, usługi biznesowe, sprzedaż mienia, szukają informacji o wydarzeniach odbywających się w stolicy.

Już od ubiegłego lata interesanci w urzędzie miasta obsługiwani są w wybranym przez nich języku: litewskim, angielskim, rosyjskim lub polskim. Na biurku każdego z pracowników umieszczona została tabliczka z flagami, informującymi w jakim języku obsługuje dany pracownik.

Codziennie do samorządu o różne informacje oraz pomoc zwraca się średnio ok. 500 osób. Samorząd udziela ponad 250 usług, z czego 100 dostępnych jest także drogą elektroniczną.
Strona w języku polskim przygotowana jest we współpracy z Europejską Fundacją Praw Człowieka.

Do wydziału promocji i komunikacji można pisać za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: vrt@vilnius.lt
Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojemazury.pl.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB