Szlak rowerowy Papieża Jana Pawła II i noblisty Emila von Behringa

Autor zdjęcia: Paweł Tułodziecki

Trasa wiedzie częściowo wzdłuż wschodniego brzegu Jezioraka. Przebiega przez 2 miejscowości związane z Janem Pawłem II (Jezierzyce) i laureatem nagrody Nobla Emilem von Behringiem (Ławice). Nazwa: Szlak Autorytetów.

Długość trasy: 33 kilometry. Przebieg: Iława – Dziarny – Ławice - Julin – Rudzienice – Tynwałd – Jezierzyce (Gizerek) – Jażdżówki – Szałkowo – Iława.

Start: Nasza wycieczkę zaczynamy przy kościele Niepokalanego Poczęcia NMP, zwanego przez mieszkańców Iławy "białym". który stoi przy ulicy Kardynała Wyszyńskiego 2. Jedziemy cały czas prosto. Po 2 kilometrach wyjeżdżamy z miasta i skręcamy z ulicy Lubawskiej w lewo na drogę gruntową, a po chwili w prawo. jedziemy prosto i dojeżdżamy do wsi Dziarny.

Stamtąd jedziemy do Ławicy. W tej wsi urodził się Emil von Behring, laureat pierwszej Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny w 1901 roku. We wsi Izba Pamięci Emila von Behringa.

Dalej jedziemy prosto. Mijamy rzeczkę. Droga skręca w prawo, my jedziemy w lewo w kierunku jeziora Kałdun. jedziemy wzdłuż jeziora, wyjeżdżamy na drogę i jedziemy w kierunku Rudzienic. W Rudzienicach warto zobaczyć neogotycki kościół z II połowy XIX wieku.

Z Rudzienic kierujemy się na Tynwałd (4 km). Przejeżdżamy przez przejazd kolejowy i jedziemy prosto. W Tynwałdzie dojeżdżamy do jeziora Tynwałd. Stamtąd mamy nieco ponad kilometr do Jezierzyc. Przy jeziorze skręcamy w prawo i po chwili zjeżdżamy z drogi i skręcamy w w lewo w kierunku Jezierzyc. Na rozwidleniu dróg skręcamy w lewo i jesteśmy w Jezierzycach zwanych dawniej Gizerek.

Stoi tam kapliczka poświęcona Janowi Pawłowi II. Zbudowano ja w 1990 roku w miejscu, gdzie 28 lipca 1973 roku modlił się Jan Paweł II. Zobacz kapliczkę: kliknij tutaj.

Z Jezierzyc wracamy do głównej drogi i skręcamy w prawo. Po przejechaniu jednego kilometra możemy skręcić w prawo do znanej osady osady turystycznej Jażdżówki lub jechać dalej prosto wzdłuż Jezioraka do wsi Szałkowo.

Z Szałkowa mamy jeszcze 6 kilometrów do celu naszej podróży. Jedziemy cały czas wzdłuż Jezioraka.
Do Iławy wyjeżdżamy ulica Lipowy Dwór. Skręcamy w prawo w ulicę Sucharskiego. jedziemy cały czas wzdłuż jeziora aż do mostu na Rzece Iławce. Skręcamy tam w prawo i jedziemy prosto okolo 500 metrów. Dotarliśmy do "czerwonego kościoła".

To najcenniejszy iławski zabytek. Kościół pw. Przemienienia Pańskiego zbudowano w latach
1317-1325, potem kilkakrotnie przebudowywano. W środku ołtarz z 1741 roku. Zobacz zdjęcia: kliknij tutaj.

Na mapie oznaczyliśmy najważniejsze punkty trasy.

Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojemazury.pl.
Zobacz w naszej bazie
  • Szlak rowerowy Papieża Jana Pawła II i noblisty Emila von Behringa

Trasa wiedzie częściowo wzdłuż wschodniego brzegu Jezioraka. Przebiega przez miejscowości związane z Janem Pawłem II (Jezierzyce) i laureatem nagrody Nobla Emilem von Behringiem (Ławice). Nazwa: Szlak Autorytetów. Długość trasy: 33 kilometry. Przebieg:...

• Jeziorak

Jezioro Jeziorak

Piąte co do wielkości i najdłuższe jezioro Polski. Jeziorak leży na zachodnich krańcach województwa warmińsko-mazurskiego,...