Ełcka Kolej Wąskotorowa to jedna z nielicznych tego typu atrakcji turystycznych w kraju. W 1992 roku została wpisana do rejestru zabytków.
Kolej wąskotorową w Ełku budowano w latach 1910 1918. Całkowita długość trasy wynosi 47,66 km, w tym 37,98 km głównej linii z Ełku do Turowa. W Laskach Małych jest odgałęzienie trasy do Zawad Tworków o długości 9,68 km.
Pierwszy fragment Ełckiej Kolei Wąskotorowej oddano do użytku 23 października 1913 roku, miał długość 24,76 km. Drugi odcinek o długości 13,22 km oddano do użytku 1 grudnia 1915 r. była to trasa do Borzym – Turowa.
W obu wojnach światowych kolejka ełcka ucierpiała. Podczas pierwszej wojny wciąż przesuwano termin jej oddania do użytku. W 1939 roku Ełcka Kolej Wąskotorowa dysponowała 5 parowozami parowymi, 9 wagonami osobowymi, 2 wagonami pocztowymi i 37 wagonami towarowymi. Z pożogi wojennej z lat 1939-1945 ocalało jedynie 5 parowozów.
W 1951 roku tory przekuto na szerokość 750 mm. Do 1960 roku kursowały po nich lokomotywy parowe, a od 1968 roku doszły 2 lokomotywy spalinowe. Niskie zainteresowanie kolejką wąskotorową spowodowało, że PKP zlikwidowały linię w 2001r. W 2002 roku kolej wąskotorową przejęły władze miasta i przekazały w zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. I tak zrodził się nowy etap kolejki wąskotorowej, która stawała się coraz większą atrakcją turystyczną.
Dworzec wąskotorówki znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca głównego PKP. Tu również znajduje się muzeum ełckiego kolejnictwa. Warto je zwiedzić, zobaczyć zabytkowe eksponaty i poznać ciekawostki stuletniej kolejki wąskotorowej.
Przy ełckiej kolei wąskotorowej znajduje się też Skansen Pszczelarski, którym zawiaduje Lucjan Różycki. Turyści mogą tu poznać tajniki miodobrania.
TADEUSZ PETER
Pierwszy fragment Ełckiej Kolei Wąskotorowej oddano do użytku 23 października 1913 roku, miał długość 24,76 km. Drugi odcinek o długości 13,22 km oddano do użytku 1 grudnia 1915 r. była to trasa do Borzym – Turowa.
W obu wojnach światowych kolejka ełcka ucierpiała. Podczas pierwszej wojny wciąż przesuwano termin jej oddania do użytku. W 1939 roku Ełcka Kolej Wąskotorowa dysponowała 5 parowozami parowymi, 9 wagonami osobowymi, 2 wagonami pocztowymi i 37 wagonami towarowymi. Z pożogi wojennej z lat 1939-1945 ocalało jedynie 5 parowozów.
W 1951 roku tory przekuto na szerokość 750 mm. Do 1960 roku kursowały po nich lokomotywy parowe, a od 1968 roku doszły 2 lokomotywy spalinowe. Niskie zainteresowanie kolejką wąskotorową spowodowało, że PKP zlikwidowały linię w 2001r. W 2002 roku kolej wąskotorową przejęły władze miasta i przekazały w zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. I tak zrodził się nowy etap kolejki wąskotorowej, która stawała się coraz większą atrakcją turystyczną.
Dworzec wąskotorówki znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca głównego PKP. Tu również znajduje się muzeum ełckiego kolejnictwa. Warto je zwiedzić, zobaczyć zabytkowe eksponaty i poznać ciekawostki stuletniej kolejki wąskotorowej.
Przy ełckiej kolei wąskotorowej znajduje się też Skansen Pszczelarski, którym zawiaduje Lucjan Różycki. Turyści mogą tu poznać tajniki miodobrania.
TADEUSZ PETER
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez