Szlak: Szlak św. Jakuba (odcinek Olsztyn-Lipowiec)

Kolor szlaku
Olsztyn
Miejscowość końca
Lipowiec
Trasa szlaku: Olsztyn – Łupstych – Gietrzwałd – Tomaryny – Guzowy Piec – Parwółki – Stare Jabłonki – Ostróda – Samborowo – Frednowy – Tynwałd – Szałkowo – Iława – Radomno – Nowe Miasto Lubawskie - Lipowiec

Droga św. Jakuba, po hiszpańsku Camino de Santiago, jest jednym z najsłynniejszych szlaków pielgrzymkowym w Europie. Trakt ten prowadzi m.in. przez Polskę, Niemcy i Francję aż do Santiago de Compostela w zachodniej Hiszpanii. Od 1993 roku Droga św. Jakuba znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Trasa Szlaku św. Jakuba na terenie województwa warmińsko-mazurskiego prowadzi przez bardzo atrakcyjne rejony Warmii i Zachodnich Mazur. Droga ta nie jest już tylko miejscem pielgrzymki, wiedzie przez malowniczą dolinę Drwęcy, prowadzi lasami oraz nad brzegami warmińskich i mazurskich jezior. Turyści i pielgrzymi mają możliwość zwiedzenia katedry św. Jakuba w Olsztynie, Sanktuarium Maryjnego w Gietrzwałdzie oraz urokliwych miasteczek takich jak Ostróda, Iława czy Nowe Miasto Lubawskie.

Atrakcje:
Olsztyn - zamek kapituły warmińskiej z poł. XIV w., w którym mieszkał i pracował M. Kopernik, Stare Miasto z gotyckimi budowlami.
Gietrzwałd - Sanktuarium Maryjne o randze Bazyliki Mniejszej, Centrum sanktuarium stanowi neogotycki kościół z XVI w., w którym znajduje się cudowny obraz Matki Bożej
Ostróda - Zamek krzyżacki. Kościół parafialny leżący w obrębie dawnego starego miasta p.w. św. Dominika Savio, gotycki z ok.1330-1351. Kościół ewangelicko-augsburski. Kościół parafialny p.w. Niepokalanego Poczęcia neogotycki, zbudowany w 1856 –1875.
Samborowo - jezioro Drwęckie, wieże kolejowe
Frednowy - kościół z XIV w.
Nowe Miasto Lubawskie - fragmenty murów obronnych i dwie bramy miejskie z XIV wieku

Podróż rozpoczynamy w Olsztynie, pod Wysoką Bramą. Ruszamy w stronę Zachodniego Dworca PKP, a następnie skręcamy w ulicę Bałtycką. Kiedy dotrzemy do skrzyżowania Bałtyckiej z Jeziorną, skręcamy w lewo i idziemy wzdłuż Jeziora Ukiel. Jezioro towarzyszyć nam będzie, aż dotrzemy do wsi Łupstych. Przechodzimy przez wieś i skręcamy w ulicę Czajki. Po 3 km docieramy do rozstaju dróg, na którym skręcamy w prawo, po 400 m ujrzymy leśną ścieżkę, w którą skręcamy w lewo. Docieramy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo, a na kolejnym w lewo. Po 650 m dostrzegamy znów leśną ścieżkę, w którą skręcamy w prawo. Naszą leśną ścieżką idziemy aż do skrzyżowania, gdzie skręcamy w lewo, w ulicę Leśną, którą to idziemy 2 km, do następnego skrzyżowania, gdzie skręcamy w lewo, na kolejnym również w lewo. Docieramy do Gietrzwałdu. Idziemy ulicą Olsztyńską, następnie Ostródzką, aż dotrzemy do Drogi Krajowej 16. Przez 200 m idziemy poboczem drogi, a następnie skręcamy w lewo. Po niecałych 2 km docieramy do skrzyżowania, gdzie odbijamy w prawo. Wzdłuż torów dochodzimy do mostku, przed nim skręcamy w lewo, po chwili przechodzimy na drugą stronę rzeki Pasłęki. Po 150 m skręcamy w polną drogę, która zaprowadzi nas do torów kolejowych w Tomarynach. Kiedy dotrzemy do drogi, która będzie skręcała w prawo, wchodzimy na nią. Idziemy 1,5 km prosto, następnie wchodzimy na leśną ścieżkę, która doprowadzi nas znów do naszej drogi. Docieramy do Śródki. Na skrzyżowaniu we wsi jedziemy prosto. Po 700 m mamy kolejny rozstaj, skręcamy w prawo. Po niecałym kilometrze mamy kolejny rozstaj, ale idziemy prosto. Idziemy kilometr prosto i docieramy do wsi Guzowy Piec. Na pierwszym skrzyżowaniu we wsi idziemy prosto, na kolejnym skręcamy w ścieżkę, prowadzącą najbardziej w prawo. Po niecałych 300 m kończy się nasza droga, a zaczyna się leśna ścieżka. Po ponad 1,5 km napotykamy drogę, gdzie skręcamy w lewo. W okolicy mamy Jezioro Helgut. Po ponad kilometrze docieramy do wsi Parwółki. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, naszą droga idziemy ponad 4 km, aż dotrzemy do Staszkowa, położonego nad Jeziorem Szeląg Mały. Idziemy cały czas ulicą Spacerową, skręcamy tuż przed torami w ulicę Turystyczną. Wzdłuż torów idziemy ponad kilometr, a kiedy nasza droga skręca w prawo, my przechodzimy przez tory i Drogę Krajową 16 i wkraczamy na leśną drogę. Idziemy prosto przez 2 km, aż dotrzemy do wsi Zwierzewo. Na pierwszym skrzyżowaniu we wsi i7 - dziemy prosto, na kolejnym skręcamy w lewo, na kolejnym również w lewo, a następnie prosto. Przed nami kolejna wieś - Nowe Siedlisko. Idziemy prosto, aż dojdziemy do drogi biegnącej równolegle do torów i skręcamy w prawo. Ponad kilometr idziemy naszą drogą do Lubajn, a po 1,3 km znajdziemy się w Ostródzie. Idziemy ulicą Olsztyńską, skręcamy w prawo w ulicę Adama Mickiewicza, potem skręcamy w Słowackiego, mamy piękny widok na Jezioro Drwęckie. Ulicą Słowackiego docieramy do Dworca PKP, przechodzimy na druga stronę torów, do ulicy 11 Listopada (DK 16) Idziemy wzdłuż torów naszą ulicą, aż dotrzemy do wsi Tyrowo. Na piątym skrzyżowani w Tyrowie schodzimy z naszej DK 16 i skręcamy w prawo, a następnie w lewo. przez 2,5 km jedziemy do Czyżówki, na skrzyżowaniu prosto. Po 1,7 km dojeżdżamy do Samburowa, wracamy na DK 16, ale szybko ją opuszczamy, bo skręcamy w ulicę Przemysłową. Po 500 m docieramy do torów kolejowych, skręcamy w lewo i idziemy wzdłuż nich. Mijamy rzekę Drwęcę, trochę ponad kilometr idziemy wzdłuż torów, kiedy napotkamy skrzyżowanie, skręcamy w prawo, a następnie w lewo. Po 2,5 km docieramy do rozstaju, skręcamy w lewo, po 500 m mamy polną drogę i w nią skręcamy w lewo. Docieramy do drogi, nie skręcamy na rozstajach. Po ponad 1,5 km znajdujemy się we wsi Wiewiórka. Po niecałych 2 km dochodzimy do wsi Frednowy. Trzymamy się naszej głównej drogi, aż dotrzemy do Wilczan. Po 1,5 km docieramy do Tynwałdu, na skrzyżowaniu idziemy prosto ("środkową" drogą), wzdłuż lasu. Po 600 m mamy rozstaj, ale idziemy prosto, po 800 m kolejny, skręcamy w lewo i po 200 m jeszcze jeden, również skręcamy w lewo. 700 m idziemy prosto, do wsi Jażdżówki. Przez 4,5 km idziemy wzdłuż Jeziora Jeziorak, dopiero potem nasza główna droga odbija i po 2 km jesteśmy w Iławie. Idziemy ulicą Lipowy Dwór, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w ulicę Dąbrowskiego, docieramy do ronda, idziemy prosto, następnie docieramy DK 16 do kolejnego Ronda i skręcamy w ulicę Królowej Jadwigi. Na kolejnym rondzie skręcamy w ulicę Jana III Sobieskiego, a następnie skręcamy w ulicę Generała Władysława Andersa. Skręcamy do Dworca, następnie wkraczamy na ulicę Wojska Polskiego i idziemy nią tak długo, aż opuścimy Iławę. Idziemy ulicą Wojska Polskiego do momentu, aż po prawej stronie zobaczymy jeziorko i leśną ścieżkę, w którą skręcamy. Nasza ścieżka nieco się wije, ale podążamy nią, aż dojdziemy do Jeziora Radomno i podążamy nią dalej. Docieramy wreszcie do skrzyżowania, gdzie skręcamy w prawo, po 1,5 km docieramy do rozstaju, skręcamy w prawo, do wsi Radomno. Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo, po 800 m mamy kolejne skrzyżowanie z główną drogą, skręcamy w lewo. Po ponad kilometrze mamy kolejne skrzyżowanie, jedziemy prosto, po niecałych 300 m kolejne i również jedziemy prosto. Po 2 km docieramy do wsi Chrośle, przejeżdzamy wieś, jadąc cały czas prosto, po kilometrze docieramy do wsi Nowy Dwór Bratiański. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, następnie idziemy prosto, na kolejnym również, na trzecim skręcamy w prawo. Po 1,4 km mamy rozstaj, jedziemy prosto, a na kolejnym skręcamy w lewo. Po 500 m czeka na nas kolejne skrzyżowanie, jedziemy prosto, po 900 kolejny rozstaj, również jedziemy prosto i już znajdujemy się we wsi Nawra. We wsi jedziemy cały czas prosto, dopiero, gdy nasza droga sama skręci w prawo, wtedy mamy rozstaj, na którym skręcamy w lewo. po 1,5 km dojeżdżamy do Nowego Miasta Lubawskiego. Znajdujemy się na ulicy Żwirki i Wigury, idziemy nią prosto, aż skręci ona i doprowadzi nas do ulicy Grunwaldzkiej, która jest też Drogą Krajową 15. Na rondzie skręcamy w ulicę 3 Maja, następnie skręcamy w ulicę 19 Stycznia, wychodzimy na Drogę Wojewódzką 538 i idziemy na Toruń. Przechodzimy nad rzeką Drwęcą. Idziemy ulicą Jagiellońską (DK 15), docieramy do wsi Kurzętnik, gdzie skręcamy w ulicę Grunwaldzką. Skręcamy w prawo w ulicę Hunta, mijamy Urząd Gminy, przechodzimy nad Drwęcą, znajdujemy się na ulicy Dworcowej, którą idziemy do ulicy Betoniarskiej. Skręcamy w lewo i wychodzimy ze wsi. Mijamy Lipowiec, idziemy cały czas naszą główną drogą, aż dotrzemy do skrzyżowania, gdzie idziemy prosto i dochodzimy do granicy województw Warmińsko-Mazurskiego i Kujawsko-Pomorskiego.