Ełk: druga młodość kolejki wąskotorowej

2014-12-29 13:09:28 (ost. akt: 2014-12-30 11:42:15)
Ełk: druga młodość kolejki wąskotorowej

Autor zdjęcia: Wizualizacja: firma Inarko

Marzenia o drugim życiu Ełckiej Kolei Wąskotorowej nabierają realnych kształtów. Właśnie zaprezentowano zwycięski projekt architektów z Gliwic, którzy zaproponowali, jak można wyeksponować jedyne takie miejsce w regionie.

Konkurs na zagospodarowanie terenu zabytkowej kolei wygrała firma Inarko z Gliwic. Jej wizja ma w pewnym sensie uratować Ełcką Kolej Wąskotorową, która — mimo że wciąż oferuje przejazdy turystyczne — pilnie potrzebuje modernizacji.

Dużo techniki, dużo zieleni


- Chcieliśmy harmonijnie połączyć zabytkową kolej wąskotorową z elementami nowoczesnej architektury. Tą nowoczesną częścią będzie budynek muzealny, który jednocześnie będzie bramą wejściową od strony ulicy. Dziś, żeby się tam dostać, trzeba chodzić naokoło — mówi Andrzej Duda, jeden z autorów zwycięskiego projektu.

Firma z Gliwic ma już na swoim koncie kilka poważnych zleceń. Jednym z największym projektów urbanistycznych architektów ze Śląska był projekt dla czeskiej Ostrawy. Miasto przygotowywało się do rewitalizacji dzielnicy, w której wcześniej funkcjonowała kopalnia. Specjaliści z Gliwic mieli nadać temu miejscu nowoczesny charakter, wykorzystując jednocześnie istniejące tam elementy poprzemysłowe.

Referencje z jednej, a pomysł na zabytkową kolej z drugiej strony przekonały do nich pracowników Muzeum Historycznego w Ełku, które od marca tego roku zarządza kolejką.

— Przekonał nas przede wszystkim gmach muzeum, który swoim wyglądem mówi mieszkańcom: — Jesteśmy i zapraszamy do nas. To muzeum będzie jednocześnie bramą do Ełckiej Kolei Wąskotorowej, ale nie zasłoni naszych zabytków techniki, bo nie dominuje nad całością — ocenia Kazimierz Bogusz, dyrektor muzeum. — Druga sprawa to szacunek architektów do całego zabytku przy jednoczesnym porządkowaniu przestrzeni. Efektem jest miejsce przyjazne ludziom. Będzie tam dużo przestrzeni i zieleni. Będzie też bardzo funkcjonalny podział na strefy użytkowania: część techniczna z przejazdami turystycznymi, klasyczne muzeum, ale też część rekreacyjna będąca parkiem odkrywców kolei. To ma być nasza propozycja dla dzieci i młodzieży. W samym muzeum będziemy mówili nie tylko o historii kolei, ale także miasta i regionu — dodaje Bogusz.

Liczą, że Unia pomoże


Rozstrzygnięcie konkursu na projekt to dopiero początek walki o nowe życie ełckiej wąskotorówki. Kolejnym etapem będą negocjacje z autorami zwycięskiej koncepcji. Tematem rozmów będzie ustalenie szczegółów zamówienia na przygotowanie całej dokumentacji projektowej, aby następnie zarządca zabytku mógł przygotować się do konkursów unijnych. Według wstępnych szacunków cała inwestycja może kosztować około 9-10 mln zł. Ełcka Kolej Wąskotorowa to perełka w skali województwa. Według źródeł historycznych powstała ona w latach 1910-1918. Do rejestru zabytków wpisano ją w 1991 roku.

Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojemazury.pl.
Zobacz w naszej bazie
  • Ełcka Kolej Wąskotorowa w Ełku

    Ełcka Kolej Wąskotorowa w...

    Ełcka Kolej Wąskotorowa i Muzeum Kolei Wąskotorowych to jedno z tych miejsc w Ełku, które trzeba zobaczyć,...

  • Ełckie

    Jezioro Ełckie

    Jezioro położone w sąsiedztwie Ełku, po zachodniej stronie miasta. Brzegi jeziora są urozmaicone, na ogól niskie. Miejscami...

Przewodnik lokalny

Zobacz także

  • Most drogowy na rzece Ełk...

    W miejscu istniejącego dziś mostu drogowego na rzece Ełk istniał wcześniej most drewniany (był on nieco...

  • Rzeka Ełk

    Rzeka Ełk

    Rzeka Ełk oraz niedaleka Lega były osiami osadnictwa Jaćwingów, bałtyckiego plemienia we wczesnym średniowieczu....

Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Miłośnik kolei wąsk. #1621091 | 89.74.*.* 31 gru 2014 10:14

    Rewitalizacja - popieram, zarówno pomysł jak i chęć uratowania kawałka historii transportu oraz przystosowania tej kolejki do użytkowania w przyszłości. Ale sam projekt architektoniczny ??? - jeśli tak ma wyglądać "brama wejściowa" ??? Mi przypomina "zrewilitaryzowany bunkier" - surowa, prymitywna bryła betonu z dodatkiem ściany szkła ! Strasznie się panowie architekci nagłowili nad tym pomysłem. Ten szklanno-betonowy kloc ma być wizytówką skansenu i zapraszać do wejścia ? Wygląda raczej jak fasada grobowca. Oby jednak powstało w tym miejscu coś innego, bardziej przyjaznego oku i nawiązującego do kolejowego charakteru miejsca ...

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Jan Olsztyn #1620854 | 89.229.*.* 30 gru 2014 23:28

      I bardzo dobrze, że coś w tym województwie zostało ocalone. Szacunek dla ludzi zaangażowanych w modernizację wąskotorówki.

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. Met #1620623 | 95.40.*.* 30 gru 2014 19:55

      A w Gliwicach upadła kolejka wąskotorowa z kilkunastoma wspaniałymi dworcami. Nie mogli zrewitalizować swojej ?. Ale dobrze, że coś "drgnęło" w ocaleniu zabytków - które wcale nie tak dawno służyły ludziom.

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. ja pitole #1620413 | 88.156.*.* 30 gru 2014 16:16

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Jeśli tzw unia dofinansuje wam ten bzdurny projekt- to zgroza .Czyste wywalanie pieniędzy w błoto! Ja mam do wyeksponowania kibel z serduszkiem,który swoim kształtem i funkcją ,zaprasza też was wszystkich ,moi dobrodzieje.

      Polecamy