Szlak rowerowy: Stare Juchy-Zawady Ełckie-Gorłówko-Stare Juchy

2011-10-03 11:30:12 (ost. akt: 2011-10-03 12:18:14)
Jezioro Jędzelewo

Autor zdjęcia: Mieczysław Kalski

Szlak oznakowany kolorem zielonym, długość ok. 20 km. Trasa prowadzi pięknymi terenami gminy Stare Juchy w powiecie ełckim.

Trasa:
0,0 km - wyruszamy z Placu 500-lecia w Starych Juchach ścieżką obok posterunku Policji w kierunku linii kolejowej. Wjeżdżamy na nasyp kolejowy i skręcamy w prawo, w stronę Ełku;
0,5 km - przekraczamy most kolejowy na kanale Młyńska Struga, który łączy jeziora Rekąty i Jędzelewo;
0,7 km - przenosimy rowery na drugą stronę torów i jedziemy wzdłuż lasu w kierunku powrotnym;
0,9 km - około 50 m w głębi lasu znajduje się pomnik przyrody nieożywionej - głaz narzutowy o wysokości 0,8 m i obwodzie 11,5 m. Według legend był to w czasach pogańskich ołtarz, na którym Jaćwingowie składali krwawe ofiary. Od krwi spływającej z ołtarza - z jaćwieska "Juchy" - wywodzi się przypuszczalnie nazwa miejscowości Stare Juchy;
1,7 km - wjeżdżamy na szosę łączącą Stare Juchy z Zawadami Ełckimi. Skręcamy w prawo;
2,4 km - zbliżamy się do lasu, zjazd długą serpentyną. Na ostatniej prostej warto zwolnić, by popatrzeć na połyskujące między drzewami w głębokim dole jezioro Ułówki;
2,9 km - na zakręcie mostek nad potokiem, można zboczyć nieco z trasy i pojechać wzdłuż lewego brzegu w górę potoku. Znajdziemy się wtedy nad niedużym, ale bardzo urokliwym śródleśnym jeziorem Ślepieniec;
4,1 km - skrzyżowanie dróg obok przystanku autobusowego. Skręcamy w prawo, do wsi Gorło. To wieś letniskowa nad brzegiem jeziora Ułówki o powierzchni 260 ha, głębokość maksymalna 26 m. Nad jeziorem otwarto w 2011 roku wiejską plażę. Za ostatnimi domkami letniskowymi kolejne skrzyżowanie dróg. Trzymamy się drogi głównej, skręcamy w lewo;
6,7 km - skrzyżowanie z szosą Stare Juchy - Zawady Ełckie. Skręcamy w prawo;
9,0 km - Zawady Ełckie, po lewej stronie szosy tuż przy drodze dzika plaża nad jeziorem Zawadzkim. Jest to jezioro o powierzchni około 100 ha i maksymalnej głębokości 10 m. Z pnącej się pod górę drogi ładne widoki na jezioro, za ostatnimi zabudowaniami po prawej stronie pomnik z 1918 r. poświęcony poległym podczas I Wojny Światowej. Obok sklep spożywczy z pensjonatem.
10,5 km - kolejne skrzyżowanie dróg, skręcamy w lewo, droga żwirową do Gorłówka. To wieś założona w XVI wieku. Przed pierwszymi zabudowaniami, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Szlak prowadzi nas w kierunku Starych Juch;
14,5 km - aleja kilkusetletnich dębów (ok. 1 km), rosnących po obu stronach drogi;
15,5 km - wjeżdżamy na wierzchołek wzniesienia roztacza się piękna panorama jeziora Szóstak i na horyzoncie Puszczy Boreckiej;
17,0 km - mostek na potoku. Po lewej stronie widok na potok płynący w głębokim jarze.
18,8 km - początek zabudowań Starych Juch. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Po lewej mijamy cmentarz rodziny Gruberów, przedwojennych właścicieli majątku ziemskiego Szlachecka Jucha.
19,5 km - przejeżdżamy pod wiaduktem linii kolejowej Ełk - Olsztyn. Tuż za nim skręcamy w prawo i przejeżdżamy przez most na kanale Młyńska Struga. Po prawej mijamy park i zabytkowy budynek dawnej szkoły parafialnej. Po lewej budynek starej plebanii i zabytkowy kościół parafialny z XVI wieku. Ulica Ełcka doprowadza nas do centralnego punktu Placu 500-lecia.

Na mapie oznaczyliśmy Stare Juchy. Aby zobaczyć całą trasę, kliknij w mapę szlaku obok.

Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojemazury.pl.
Zobacz w naszej bazie
  • Szlak rowerowy: Stare Juchy-Zawady Ełckie-Gorłówko-Stare Juchy

Trasa liczy niespełna 20 kilometrów, prowadzi pięknymi okolicami miejscowości Stare Juchy w powiecie Ełckim.

• Jędzelewo

Jezioro Jędzelewo

Jezioro położone około 15 km od Ełku w sąsiedztwie Starych Juch. Jest to zbiornik o mało rozwiniętej linii brzegowej,...

• Rekąty

Jezioro Rekąty

Jezioro położone na południowo-wschodnich obrzeżach wsi Stare Juchy, połączone z jeziorem Ułówki. jest to płytki zbiornik,leżący...

• Ułówki

Jezioro Ułówki

Jezioro położone około 12 km od Ełku. Jest to zbiornik o rozwiniętej linii brzegowej i zróżnicowanym dnie. W zachodniej...