Kanał Bartnicki wchodzi w skład systemu wodnego Kanału Elbląskiego. Brzegi kanału są zalesione na całej długości, co podwyższa jego atrakcyjność krajobrazową. Na początku kanału od strony jeziora Ruda Woda położony jest betonowy most.
Jeszcze niedawno mówiło się, że łodzie głębiej zanurzone oraz silnikowe powinny zachowywać szczególną ostrożność, gdyż głębokość kanału spada miejscami poniżej 40 cm. Ta wiadomość jest już nieaktualna, bowiem Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku realizuje projekt pn. "Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach Miłomłyn-Jezioro Drużno, Miłomłyn-Zalewo, Miłomłyn-Ostróda-Stare Jabłonki".
A jeszcze w sezonie letnim 2011 roku kanał był płytki i mocno zarośnięty. O pułapkach czyhających na wodniaków przekonał się jeden z żeglarzy.
Oczywiście żeglarskie przygody wpisane są w "ryzyko zawodowe" każdego wodniaka, ale na pewno prace na kanale poprawią jego żeglowność i komfort żeglugi.
Oczywiście wspomniany projekt dotyczy nie tylko Kanału Bartnickiego (zwanego też Kanałem Duckim), lecz całego rozgałęzionego szlaku Kanału Elbląskiego. Jak czytamy w dokumentach, celem projektu "Rewitalizacja ..." jest:
• Poprawa warunków żeglugowych na Kanale
• Poprawa bezpieczeństwa użytkowników Kanału
• Poprawa funkcjonalności Kanału
• Zwiększenie turystyki pobytowej regionu
Zakres projektu przewiduje:
(1) Roboty budowlane:
• odbudowa pochylni (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny)
• przebudowa i automatyzacja śluz (Ostróda, Zielona, Mała Ruś, Miłomłyn)
• odmulenie szlaku żeglownego i ubezpieczenie brzegów Kanału
(w ograniczonym zakresie), na części poniższych odcinków:
• Szlak żeglowny Miłomłyn – Jezioro Drużno,
• Szlak żeglowny Miłomłyn – Ostróda - Stare Jabłonki,
• Szlak żeglowny Miłomłyn – Iława,
• Kanał Bartnicki – szlak jez. Ruda Woda – jezioro Bartężek)
• zagospodarowanie nabrzeży (m.in. wykonanie kładek, pomostów, oświetlenia, monitoringu TV przemysłowej, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, miejsca postojowego w Buczyńcu.
Jesienią 2011 roku rozpoczęły się prace pogłębiające na Kanale Bartnickim tzw. metodą ssąco-ryfulujacą. Muł i osad z dna kanału zasysany jest za pomocą specjalnych pomp i tłoczony rurociągiem do jeziora Ruda Woda.
Wkrótce prace odmulające zostaną zakończone. A zatem bez obawy porysowania dna łodzi czy urwania śruby silnikowej latem 2012 roku będziemy mogli swobodnie pływać po tym dziewiczym i niepowtarzalnym odcinku szlaku Kanału. Jego urok polega na tym, że przebiega on przez środek lasu. Okalające go drzewa i gałęzie tworzą zielony tunel w którym zatrzymuje się czas, a człowiek przenosi się krainę marzeń.
A jeszcze w sezonie letnim 2011 roku kanał był płytki i mocno zarośnięty. O pułapkach czyhających na wodniaków przekonał się jeden z żeglarzy.
Oczywiście żeglarskie przygody wpisane są w "ryzyko zawodowe" każdego wodniaka, ale na pewno prace na kanale poprawią jego żeglowność i komfort żeglugi.
Oczywiście wspomniany projekt dotyczy nie tylko Kanału Bartnickiego (zwanego też Kanałem Duckim), lecz całego rozgałęzionego szlaku Kanału Elbląskiego. Jak czytamy w dokumentach, celem projektu "Rewitalizacja ..." jest:
• Poprawa warunków żeglugowych na Kanale
• Poprawa bezpieczeństwa użytkowników Kanału
• Poprawa funkcjonalności Kanału
• Zwiększenie turystyki pobytowej regionu
Zakres projektu przewiduje:
(1) Roboty budowlane:
• odbudowa pochylni (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny)
• przebudowa i automatyzacja śluz (Ostróda, Zielona, Mała Ruś, Miłomłyn)
• odmulenie szlaku żeglownego i ubezpieczenie brzegów Kanału
(w ograniczonym zakresie), na części poniższych odcinków:
• Szlak żeglowny Miłomłyn – Jezioro Drużno,
• Szlak żeglowny Miłomłyn – Ostróda - Stare Jabłonki,
• Szlak żeglowny Miłomłyn – Iława,
• Kanał Bartnicki – szlak jez. Ruda Woda – jezioro Bartężek)
• zagospodarowanie nabrzeży (m.in. wykonanie kładek, pomostów, oświetlenia, monitoringu TV przemysłowej, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, miejsca postojowego w Buczyńcu.
Jesienią 2011 roku rozpoczęły się prace pogłębiające na Kanale Bartnickim tzw. metodą ssąco-ryfulujacą. Muł i osad z dna kanału zasysany jest za pomocą specjalnych pomp i tłoczony rurociągiem do jeziora Ruda Woda.
Wkrótce prace odmulające zostaną zakończone. A zatem bez obawy porysowania dna łodzi czy urwania śruby silnikowej latem 2012 roku będziemy mogli swobodnie pływać po tym dziewiczym i niepowtarzalnym odcinku szlaku Kanału. Jego urok polega na tym, że przebiega on przez środek lasu. Okalające go drzewa i gałęzie tworzą zielony tunel w którym zatrzymuje się czas, a człowiek przenosi się krainę marzeń.
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez
zielak55 #586605 | 83.9.*.* 5 mar 2012 18:43
Do tej pory pływałem po kanale z duszą na ramieniu uderzając co chwilę o dno jak nie śrubą to płetwą sterową,a jest to jeden z najpiękniejszych odcinków kanału łącznie z jeziorem Bartężskim,a już myślałem że stracimy go dla żeglarzy
! odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)