Początki urzędu pocztowego w Ełku sięgają roku 1799. Przy obecnej ulicy Armii Krajowej poczta działa nieprzerwanie od 1866 roku. Obecny gmach poczty wzniesiony został w 1881 roku.
6 krów za konia
Centrum systemu komunikacji w państwie zakonnym był Malbork, a później, w związku z jego utratą - Królewiec. Poczta była przesyłana od miasta do miasta przez konnych gońców, tzw. bryffjongen. Posłańcy posługiwali się miejscową rasą koni odznaczającą się niezwykłą wytrzymałością. Te bardzo drogie konie warte były aż 6 krów.
W zamkach krzyżackich istniały specjalne pomieszczenia zwane Briefstall, w których przyjmowano korespondencję i w razie potrzeby dokonywano wymiany koni.
Ełk był ważnym punktem na szlaku komunikacyjnym, wiodącym z Prus na Mazowsze i na Litwę (do Grodna).
Piąty żywioł - błoto
Książę Albrecht Hohenzollern kładł duży nacisk na rozbudowę systemu dróg. Chodziło o połączenie stolicy, czyli Królewca, z najważniejszymi ośrodkami w państwie. Niestety, nie możemy powiedzieć, że jego usiłowania zakończyły się powodzeniem. Jeszcze Napoleon będzie powtarzał, że we wschodniej Europie (ziemie polskie i Prusy nie były wyjątkiem) spotkał się z piątym żywiołem – błotem.
W czasach Wielkiego Elektora Fryderyka Wilhelma I (panował w latach 1640-1688) rozpoczęto dostarczanie listów prywatnych. Dyliżanse pocztowe wprowadzono w roku 1720 za panowania króla Fryderyka Wilhelma I.
Listonosz zabierał pasażerów
Urząd pocztowy w Ełku wymieniony jest po raz pierwszy w roku 1799. Kierował nim wówczas niejaki Lavemann, mając do pomocy sekretarza Rochledera.
W każdą środę wieś wysyłała posłańca do Ełku po pocztę. Posłaniec otrzymywał zamkniętą torbę i zawoził ją do wsi, gdzie listy były rozdzielane.
Dyliżanse pocztowe przewoziły również pasażerów. Nie była to podróż ani tania, ani tym bardziej przyjemna. Pojazd posuwał się z prędkością około 10 kilometrów na godzinę, po zmianie koni wrastała na chwilę do około 15 kilometrów na godzinę. W całej Europie sytuacja wyglądała bardzo podobnie (nieco lepiej było we Francji, Holandii i Anglii). Około 1820 roku dyliżanse pocztowe z Ełku przez Olecko do Gąbina (obecnie Gusiew w obwodzie kaliningradzkim) kursowały raz w tygodniu, wkrótce dwukrotnie, a od 1825 już trzy razy w tygodniu.
W 1815 roku do urzędu pocztowego Ełk należały stacje: Orzysz, Biała Piska, Pisz, Olecko, a także składnica w Cichach (Cichy). Od 1815 do 1824 naczelnikiem ełckiego urzędu pocztowego był poczmistrz Parmann. Ponieważ ruch pocztowy się rozszerzał, przyznano mu sekretarza i listonosza.
Pociągiem i telegrafem
Od 1868 roku, kiedy Ełk uzyskał połączenie kolejowe, poczta zaczęła być przewożona koleją. Powoli era koni i dyliżansów odchodziła do lamusa.
Od 1876 roku Ełk posiadał już łączność telegraficzną, wraz z końcem stulecia rozpoczęła się również era telefonów.
Do drugiej połowy XIX wieku ełcki urząd pocztowy bardzo często zmieniał swoją siedzibę w obrębie ulicy Głównej (obecnie Wojska Polskiego). Sytuacja ustabilizowała się, gdy w 1866 roku urząd został przeniesiony na ulicę Bahnhostrasse (Dworcową), w zasadzie poza miasto (obecnie Armii Krajowej).
Poczta w nowej siedzibie
Stojący do dziś budynek wzniesiony został w 1881 r. Rozmieszczony jest na planie litery „L” - podczas I wojny światowej gmach został poszerzony w kierunku ulicy Chopina (niegdyś Falkstrasse). Gmach ma korpus dwukondygnacyjny i dwunastoosiową fasadę. Kondygnacje rozdzielone zostały gzymsem kordonowym. Okna pierwszej kondygnacji z pełnym gzymsem podokiennym zamknięte są łukiem pełnym, natomiast okna drugiej kondygnacji zamknięte łukiem odcinkowym. Nad osiami szóstą i siódmą znajduje się attyka z zegarem i datą 1881.
Przed ostatnią wojną istniały oddziały pocztowe Ełk A przy Sentker Chaussee (ulica Suwalska) i Ełk B przy Kaiser Wilhem Strasse (wcześniej Główna, obecnie Wojska Polskiego).
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez