Kanał Elbląski to jeden z najbardziej niezwykłych szlaków wodnych w Europie. Budowany z myślą o gospodarce i transporcie, dziś służy praktycznie tylko turystom. Pływają po nim statki pasażerskie, można też wybrać się na kanał kajakiem.
Zapraszamy na wędrówkę kajakiem po tym niezwykłym szlaku. Dziś odcinek pierwszy - z Miłomłyna do Elbląga i dalej na Zalew Wiślany. Opis trasy i zdjęcia uzyskaliśmy dzięki współpracy ze stroną www.kajaki.olsztyn.pl.
Zasada działania pochylni została wypracowana prze Jacoba Steenkego podczas wizyt na Kanale Morrisa (USA) i na podstawie jego dotychczasowej wiedzy i została dostosowana do lokalnych warunków. Pomysły Steenkego poprzez wprowadzenie wielu zmian stały się modelowym dla światowego budownictwa hydrotechnicznego układem pochylni z grzbietami górnymi. System ten był wyjątkowo wodooszczędny, realizacja pomysłu zapewniła autorowi miejsce w historii techniki, a jego dziełu - w grupie najwybitniejszych dzieł XIX wiecznego budownictwa wodnego. Już w chwili uruchomienia kanału doceniono jego rozwiązania, a we wszystkich podręcznikach budownictwa wodnego od połowy XIX i w XX w. omawiane były pochylnie kanału.
W skład drogi wodnej kanału wchodzą różne elementy będące częścią systemu jak: pochylnie, śluzy, jazy, wrota ochronne (bezpieczeństwa, przeciwpowodziowe).
Kanał obecnie składa się z trzech odcinków, dla wszystkich punktem węzłowym jest miasto Miłomłyn.
Na trasie znajdują się następujące elementy i budowle kanału:
- śluza Miłomłyn (0,00km)
- wrota bezpieczeństwa (0,45km; 36,33km)
- pięć pochylni:
• pochylnia Buczyniec (36,60-37,20km
• pochylnia Kąty (38,70-39,20km)
• pochylnia Oleśnica (41,60-42,00km)
• pochylnia Jelenie (43,80-44,36km)
• pochylnia Całuny (45,80-46,30km)
- odcinki przekopane między jeziorami (razem 21,00km)
- odcinki przekopane między pochylniami (razem 7,14km)
Szlak można połączyć z pozostałymi odcinkami kanału a poprzez liczne jeziora również z wieloma innymi szlakami regionu.
[w dół szlaku] km
[w górę szlaku] Opis
0.00 72.75 Śluza Miłomłyn - dł. 33.88m; szer. 3.60m, różnica poziomów 2.80m.
0.10 72.65 Rozgałęzienie szlaków. Płyniemy w prawo.
0.45 72.30 Mijamy wrota bezpieczeństwa (zamykane w celu uniemożliwienia spływu wód i zalania terenów położonych poniżej w razie awarii urządzeń lub w czasie ich remontów).
0.47 72.28 Przepływamy pod stalowym mostem z 1908r. nad wrotami ochronnymi w ciągu drogi Ostróda - Elbląg.
1.55 71.20 Mijamy most kolejowy z 1893r. nieczynnej linii Myślice - Malbork.
3.10 69.65 Wpływamy na jezioro Ilińsk (pow. 2.35km2). Kierujemy się na południowy - wschód. Na lewym brzegu mijamy cypel a za nim kierujemy się na północ.
5.25 67.50 Wypływ kanału znajduje się w północnej części jeziora.
5.39 67.36 Mijamy żelbetowy most łukowy z 1923r. w ciągu drogi Wólka Majdańska - Winiec.
7.83 64.92 Mijamy betonowy most łukowy z 1924r. w ciągu drogi Liksjany - Winiec.
7.85 64.90 Wpływamy na rynnowe jezioro Ruda Woda (pow. 6.55km2). Na brzegach rozciąga się zabudowa letniskowa.
12.10 60.65 Na prawym brzegu ujście Kanału Bartnickiego.
20.90 51.85 Wypływ kanału w północnej części wąskiej szyi jeziora.
20.91 51.84 Mijamy wodowskaz zwany "Cypel".
21.24 51.51 Mijamy łukowy most kamienny z ceglanym sklepieniem na drodze Zalewo - Morąg z 1856r.
22.40 50.35 Mijamy kolejny kamienny, łukowy most na drodze Zajezierze - Małdyty z 1883r.
22.70 50.05 Wpływamy na rynnowe jezioro Sambród (pow. 1.28km2)
25.45 47.30 Mijamy most kolejowy z 1893r. nieczynnej linii Morąg - Malbork.
27.30 45.45 Wypływ kanału w północnej części wąskiej szyi jeziora.
28.68 44.07 Mijamy współczesny trzyprzęsłowy most drogowy z 1969r. na drodze Ostróda - Elbląg.
28.70 44.05 Mijamy historyczny łukowy most kamienny z ceglanym sklepieniem na drodze Ostróda - Elbląg z 1851r.
29.00 43.75 Wpływamy na rynnowe jezioro Piniewo (pow. 0.66km2).
30.50 42.25 Wypływ kanału w zachodniej części jeziora.
35.46 37.29 Mijamy żelbetowy most łukowy z 1894r.w ciągu drogi Drulity - Bartno zrealizowany według patentu J.Moniera.
36.33 36.42 Mijamy wrota bezpieczeństwa oraz most stalowy z 1927r.
36.60 36.15 Początek pochylni Buczyniec - dł. 490.3m; różnica poziomów 20.62m.
37.20 35.55 Koniec pochylni Buczyniec.
37.70 35.05 Mijamy betonowy most łukowy z 1916r. w ciągu drogi Kąty - Buczyniec.
38.12 34.63 Mijamy betonowy most łukowy z 1916r. w ciągu drogi Kąty - Liszki.
38.70 34.05 Początek pochylni Kąty - dł. 404.0m; różnica poziomów 18.88m.
38.78 33.97 Mijamy betonowy most łukowy z 1912r. w ciągu drogi Kąty - Śliwice.
39.20 33.55 Koniec pochylni Kąty.
39.74 33.01 Mijamy betonowy most łukowy z 1912r. w ciągu drogi Śliwice - Krasin.
40.52 32.23 Mijamy betonowy most łukowy z 1910r. w ciągu drogi Śliwice - Krasin.
41.60 31.15 Początek pochylni Oleśnica - dł. 479.0m; różnica poziomów 24.20m.
42.00 30.75 Koniec pochylni Oleśnica.
43.42 29.33 Mijamy betonowy most łukowy z 1914r. w ciągu drogi Jelenie - Całuny.
43.80 28.95 Początek pochylni Jelenie - dł. 433.0m; różnica poziomów 21.99m.
44.36 28.39 Koniec pochylni Jelenie.
44.67 28.08 Mijamy żelbetowy most łukowy z 1911r. w ciągu drogi Jelonki - Pasłęk.
44.69 28.06 Mijamy trzyprzęsłowy, stalowy most z 1990r. w ciągu drogi Jelonki - Pasłęk zbudowany wg projektu W.Kalińskiego.
45.80 26.95 Początek pochylni Całuny - dł. 352.0m; różnica poziomów 13.83m.
46.30 26.45 Koniec pochylni Całuny.
46.90 25.85 Mijamy betonowy most łukowy z 1914r. w ciągu drogi Jelonki - Drużno.
52.00 20.75 Wpływamy na jezioro Drużno (pow. 17.90km2). Linia brzegowa jest mocno zatrzciniona. Płyniemy obok gniazdujących i żerujących ptaków.
57.25 15.50 Osiągamy wypływ rzeki Elbląg.
61.10 11.65 Z lewej strony ujście rzeki Tina.
61.15 11.60 Mijamy most kolejowy z 1852r. linii Malbork - Elbląg.
61.20 11.55 Z lewej strony ujście rzeki Fiszewka.
61.25 11.50 Mijamy most drogowy w ciągu drogi krajowej nr 7.
62.60 10.15 Mijamy trzyprzęsłowy Most Tysiąclecia z 1957r. Po lewej stronie Wyspa Spichrzów. Na prawym brzegu zrekonstruowane Stare Miasto w Elblągu.
63.25 9.50 Na prawym brzegu przystań pasażerska
64.00 8.75 Mijamy kolejną trzyprzęsłową kładkę dla pieszych z 1900r. w ciągu ul. Mostowej.
64.20 8.55 Mijamy trzyprzęsłową kładkę dla pieszych z 1986r. w ciągu ul. Linki wg projektu J.Sokolnickiego.
66.00 6.75 Mijamy czteroprzęsłowy most kolejowy linii Elbląg - Tolkmicko.
66.50 6.25 Port zimowy i stocznia.
72.00 0.75 Mijamy most pontonowy z wysuwanym przęsłem z ok. 1980r. w ciągu drogi Nowakowo - Rubno.
72.75 0.00 Wpływamy do Zatoki Elbląskiej
Opis szlaku i zdjęcia pozyskaliśmy dzięki współpracy ze stroną www.kajaki.olsztyn.pl.
Na mapie zaznaczyliśmy początek i koniec szlaku. Aby zobaczyć całą trasę, kliknij w mapę szlaku
obok.
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez
Marco Polo #551809 | 83.11.*.* 9 lut 2012 19:49
Płynęliśmy z Elbląga do Miłomłyna. Spływ trwał trzy dni, super przygoda. Polecam nawet mniej doświadczonym wodniakom.
! odpowiedz na ten komentarz