Najdłuższy kanał pójdzie do remontu

2025-08-05 12:50:54(ost. akt: 2025-08-05 13:03:06)
Śluza w Karwiku po remoncie

Śluza w Karwiku po remoncie

Autor zdjęcia: Wody Polskie

Jako pierwszy budową kanałów na Mazurach zainteresował się wielki mistrz Winrych von Kniprode (1310-1382) dla którego zbudowano w Elblągu łódź, którą drogą lądową przetransportowano do Węgoborka czyli dzisiejszego Węgorzewa. Stąd Wielki Mistrz k wyruszył na wyprawę przez Mamry, Niegocin, Śniardwy i Roś. Łódź przewożono/przenoszono pomiędzy przesmykami i tak wielki mistrz dopłynął do Pisy. — Był pierwszym człowiekiem, który trasą wodno-lądową dzisiejszy szlak Wielkich Jezior Mazurskich — podkreśla Ryszard Karuzo w "Przewodniku historycznym po Węgorzewie"

Do idei wrócono w XVII wieku, kiedy to nadworny kartograf księcia pruskiego, polski arianin Józef Naronowicz-Naroński przgotował projekt mazurskiego szlaku wodnego. Prace nad jego projektem kontynuował inny polski arianin – Samuel Suchodolec i jego syn Jan. W latach 1765-1772 przekopano kanały spinające kompleks Mamr z Niegocinem, Tałtami, Bełdanami i Jeziorem Nidzkim.
Potem przyszedł czas na połączenie jezioro Seksty (część Śniardw) z jeziorem Roś, dzięki czemu stała się możliwa żegluga między północną a południową częścią wschodnich Mazur. Kanał stanowi element szlaku wodnego Pisz – Wegorzewo.

Kanał Jegliński (1845 1849) jest najdłuższym kanałem na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Jest długi na 5,2 km (najkrótszy to kanał Kula o długości 110 metrów), szerokość: 18-20 metrów, głębokość 1,5 metra. Warto przy okazji zauważyć, że z Kanału korzystają nie tylko żeglarze, ale i wędkarze. Odcinkiem od jez. Seksty do mostu drogowego w Jeglinie administruje Gospodarstwo Rybackie Śniardwy „Śniardwy”. Żeglarze, i nie tylko oni, powinni pamiętać, że nie wolno tam łowić przy pomocy przynęty holowanej za obiektem pływającym.

Nad kanałem leżą wsie: Czarny Róg, Imionek, Jeglin i Karwik. Przy tej ostatniej znajduje się śluza i jaz w Karwiku zbudowana około 600 metrów przed wylotem tego kanału na jezioro Seksty. Jaz spiętrza tam wodę o 1 m wyżej w stosunku do poziomu wody w jeziorze Roś. Śluza umożliwia ruch większych jednostek pływających. Śluza ma długość 45 m, natomiast szerokość wrót wynosi 7,5 m. Płynący ze Śniardw opadają o 1 m, płynący na Śniardwy o 1 metr podnoszą się.

Śluzę wyremontowano w 2024 roku. Teraz przyszedł czas na Kanał Jegliński. Wody Polskie ogłosiły właśnie przetarg na
na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy Kanału. To najdłuższy z pięciu kanałów żeglugowych, które zostaną zrewitalizowane w ramach projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich".

Wcześniej RZGW w Białymstoku rozpoczął przygotowania do rewitalizacji czterech innych kanałów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Ogłoszono przetargi na rozbudowę Kanału Grajewko koło Giżycka, a także na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy Kanału Sztynorckiego i Nidzkiego oraz Kanału Popówka.

Łączna długość modernizowanych ubezpieczeń brzegowych kanałów wyniesie blisko 6,5 km. Ta wspólna inicjatywa Wód Polskich i stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie.

Przez kanał przechodził dawniej most kolejowy zlikwidowanej w 1945 r. linii kolejowej Pisz – Orzysz.

oprac. ih